Jangan Tanyaku Tentang Hidupku..  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in


Jangan tanyakan aku tentang hidupku

Ia adalah sebuah rahsia kehidupan
Ia adalah anugerah
Ia adalah ujian
Ia adalah dunia yang penuh dgn cita2

Aku telah menjualnya kpd Allah
Kemudian aku berjalan dalam barisan para pembawa petunjuk
Jalan hidupku adalah Al-Quran, pedang dan ujian
Allah telah memberkatinya
dan para Nabi terdahulu telah melaluinya
Para syuhada telah menyirami jalan ini dgn darah mereka
Maka jadilah ia taman indah yg dikelilingi cahaya

Sedangkan penghujung perjalanankan ku adalah apa yang meredhakan Allah
dan apa yang diinginkanNya
Keuntungan dgn kemenangan nyata
Atau kesyahidan dan keabadian
Jika engkau telah berada di muka bumi
Dan engkau tahu bahawa umurmu terbatas
Maka jadilah pahlawan dan pembawa petunjuk
Jika tidak alangkah buruknya kewujudanmu

La Tahzan..  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in ,

Bismillah..
Assalamu'alaikum wbkth..
Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang memanjangkan riwayat aku hingga ke hari ini..Rasa segar bugar pulak bangun tadi, walaupun tidur ku agak tak teratur lewat kebelakangan ini. Tapi, setiap kali terjaga dari tidur itulah, masalah-masalah yang belum terselesaikan lagi menerjah ruang fikiran ku yang sudah kian bingung ni. Manusia memang tak terlepas daripada masalah. Kadang-kadang terfikir, larat kah aku menanggung segala yang ditakdirkan buat aku?? Mampukah aku menghadapi semuanya sendirian? Apalah salahku sehingga aku diperlakukan sedemikian rupa..Aku kecewa dan sedih. Air mata jangan kata..dah lama kering.
Tinggal sehari saja lagi aku akan menghadapi UAS, mudah-mudahan fokus aku tak hilang.
Saat-saat dugaan menimpa ni, aku sangat-sangat rindukan mak dan keluarga aku.

(1) Setiap masalah pasti ada jalan keluar.

من ساعةٍ إلى ساعةٍ فَرَجٌ

Dari masa ke semasa akan sentiasa ada jalan keluar


Dr al-Qarni merumuskan dari dalil berikut:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً
AQT 65:02 [Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.]

Ya..pasti Dia akan memberikan jalan keluar, selesaikanlah satu persatu masalah yang dihadapi, berat macammana sekalipun.

(2) Setiap Kesulitan Pasti ada Kemudahan yang Dia berikan..

إنَّ مع العُسْرِ يُسْراً

[Sesungguhnya sesudah kesulitan terdapat kemudahan]

Takhriij:

al-Qarni mengambil kaedah ini dari ayat berikut:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً

AQS Alam Nasyrah: 05

(3) Dunia hanya Sementara..


الحياةُ خبزٌ وماءٌ وظلٌّ ، فلا تكترثْ بغير ذلك

Kehidupan (di dunia) tidak lebih dari sebuku roti (ارز , sepinggan nasi), segelas air dan bebayang, maka janganlah gundah lantaran tiadanya harta.

syarah:

Setiap kali pulang ke rumah, Nabi akan bertanya isterinya, apakah ada sesuatu untuk di makan? Jika ada makanan, baginda makan, jika diberitahu tiada sesuatu, maka baginda aka berkata, "aku akan berpuasa hari ini."
Sungguh simpel kehidupan baginda kerana berpegang dgn falsafah hidup: Dunia hanya sebuku roti atau sepinggan Nasi.

(4) Rezeki aku dah pun tertulis...

* وَفِي السَّمَاء رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ *

[Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezkimu dan terdapat (pula) apa yang dijanjikan kepada-Mu]

syarh:

Dr al-Qarny memetik kata2 ini dari maksud ayat AQ dari surah al-Dzaariyat, ayat 22. Ia mengenai kemurungan dan kebimbangan manusia tentang rezkinya, sedangkan rezki sudah tertulis di Lauh Mahfudz...

(5) Musibah sebagai petunjuk..

لك في المصابين أُسوةٌ

" Pada orang-orang yg tertimpa musibah itu ada suri teladan"

Dalil:

AQT3:165. [Dan mengapa ketika kamu ditimpa musibah (pada peperangan Uhud), padahal kamu telah menimpakan kekalahan dua kali lipat kepada musuh-musuhmu (pada peperangan Badar), kamu berkata: "Darimana datangnya (kekalahan) ini?" Katakanlah: "Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri". Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
AQT32. 26. [Dan apakah tidak menjadi petunjuk bagi mereka, berapa banyak umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan sedangkan mereka sendiri berjalan di tempat-tempat kediaman mereka itu.]

(6) Allah memberi percubaan, tanda Allah sayang..=P

إنَّ الله إذا أحبَّ قوماً ابتلاهُمْ
"Sesungguhnya jika Allah menyintai sesuatu kaum, maka Dia akan menimpakan cobaan atas mereka."
Dalil:

AQT2. 155. [Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.]
Dalil hadith:
3406-al-Albani, sahih at-Tarhib, 3:180 no 3406) صحيح )
وعن محمود بن لبيد أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إذا أحب الله قوما ابتلاهم
Dari Mahmud bin Labid, Nabi SAW bersabda," Bila Allah menyintai sesuatu qaum, maka dia menimpakan cobaan atas mereka." HR Ahmad.

(7) Doa senjata Kite..

كَرِّرْ أدعيةَ الكَرْبِ

"Ulangilah Do'a-do'a untuk menghapuskan bencana"

Dalil:
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
[Berdo'alah kepada-Ku, niscaya Aku akan perkenankan] AQT 40:60

(8) Keep on Working..

عليك بالعملِ الجادِّ المثمرِ ، واهجرِ الفراغ

"Bekerjalah kamu akan sesuatu yg membuahkan hasil dan hijrahlah dari pengangguran."

Dalil:
AQT9. 105. "Dan Katakanlah: "bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mu'min akan melihat pekerjaanmu itu.."

(9) Banyakkan Zikir utk Ketenangan..

من أراد الاطمئنان والهدوء والراحةَ ، فعليه بذكرِ اللهِ تعالى

Barangsiapa mahukan ketenangan, ketenteraman dan kedamaian, maka berzikirlah kepada Allah SWT

(10) Beriman dan Beramal Soleh..


الإيمانُ باللهِ ، والعملُ الصالحُ هو الحياةُ الطيبةُ السعيدةُ

Beriman kepada Allah dan beramal salih itulah kehidupan yang baik dan bahagia


Mudah-mudahan aku dapat settle kan semua masalah mengikut berat dan prioriti serta kesesuaian masa dengan kadar segera..Hati tengah sedih. Tapi hidup tak berhenti di sini. La tahzaan..

Wawancara eksklusif bersama Maszlee Malek perkembangan terbaru di Gaza.  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Rejim Zionis sehingga hari masih berdegil meneruskan serangan ke kawasan2 padat di Gaza. Jumlah terkini kematian adalah 765 orang sehingga hari ke 13 serangan. Kebisuan negara2 Arab masih menjadi persoalan. Aksi heroic Presiden Venezuela terus menjadi buah mulut. Senjata2 yang di haram kan oleh masyarakat antarabangsa terus digunakan untuk menyembelih rakyat Palestin. Pejuang2 Hamas terus komited untuk mempertahankan Gaza.

Ikuti temubual terbaru wartawan Pkini, Gunx bersama Maszlee Malik seorang tutor di University Durham UK dan juga penuntut peringkat Phd di universiti yang sama.

1- serangan sudah masuk hari ke 13, apa perkembangan terbaru di Gaza ?

Seperti yang dapat dilihat di kaca-kaca televisyen, keadaan semakin parah. Inilah malapetaka paling dahsyat di Gaza semenjak tahun 1948. Malah inilah malapetkaa paling teruk di dalam sejarah kemanusiaan seperti kata PM Turki, Tayyip recip Erdogan. Jenayah yang dilakukan oleh rejim Zionis ini lebih dahsyat dari jenayah yang telah dilakukan oleh Nazi.

2- pendapat saudara ttg tindakan Presiden Venezuela yang mengusir kedutaan Israel. kenapa beliau tidak berdiplomasi dalam hal ini ? adakah ia patut di contohi oleh negara umat islam lain ?

Tindakan Chavez sepatutnya menjadi pembuka mata kepada pemimpin-pemimpin negara Arab dan Islam yang mempunyai hubungan diplomasi dengan Israel. Chavez tidak mempunyai kepentingan dengan Israel dan AS, maka beliau mampu melakukan sedemikian. Israel perlu diajarkan erti keadilan dan kemanusiaan. Tindakan Chavez merupakan satu langkah untuk mengajar Israel erti diplomasi yang sebenar yang tidak pernah diamalkan oleh Israel. Malangnya bagi para diktator Arab khususnya, kebanyakan talian hayat mereka bergantung kepada sokongan AS dan Israel.
Sokongan terhadap Gaza bermakna sokongan terhadap nilai demokrasi yang telah mengangkat HAMAS melalui pilihanraya yang bersih. Inilah yang paling ditakuti oleh para diktator tersebut. Mereka boleh kekal di atas takhta masing-masing di atas sokongan AS dan bukannya di atas dokongan rakyat. Mereka menindas rakyat lebih zalim dari rejim Zionis menindas rakyat Palestin. Maka apa yang diharapkan dari para diktator tersebut? Masyarakat dunia wajib memberikan tekanan kepada para diktator negara-negara Arab.

3 - saudara telah mengikuti demo anti Zionis di hadapan kedutaan Israel di London. perbuatan berdemonstrasi pada sesetengah golongan mengatakan ia adalah sia2 ? natijah nya , teriakan kita selama ini hanya di pekak kan sahaja oleh Israel dah sekutunya dan pembunuhan terus berlaku hari demi hari. atau saudara mempunyai pendapat tersendiri ?

Hanya orang buta sahaja yang tidak dapat membuka matanya terhadap kebangkitan masyarakat dunia. Hanya orang pekak sahaja yang tidak mendengar jeritan bantahan masyarakat dunia. Apa yang berlaku di seluruh dunia, malah di Tel Aviv dan seluruh bandar-bandar AS sendiri menunjukkan bahawa Israel dan pentadbiran AS sedang menghadapi masyarakat dunia. Jenayah mereka bukan hanya terhadap rakyat Gaza, malah terhadap masyarakat dunia dan tamadun moden.

Saya tidak setuju mengatakan vox populi tersebut tiada nilainya. lihatlah bantahan negara-negara barat kebanyakannya disebabkan oleh demo-demo tersebut. Lihatlah tindakan Chavez dan negara-negara lain yang akan menyusul, kesemuanya adalah disebabkan oleh tekanan para demonstran. Mungkin jika kita inginkan keputusan segera, kita akan kecewa, tetapi lipatan sejarah akan merakamkan bahawa Israel dan AS pernah menjadi musuh dunia, hal ini akan ditanggung oleh keturunan mereka di dekad-dekad mendatang, ianya akan menjadi pengajaran kepada generasi masa depan.

4- jika di tinjau situasi di Malaysia, setiap kali ada tindakan Israel menyembelih umat Palestin , ribuan akan turun di jalanan berteriak, membakar bendera , membakar semangat masing2 agar membenci Zionis-Israel. Episod ini berulang saban tahun … bagai mana saudara melihat perkara ini ? atau mungkin demostrasi kita tidak terarah ?

Lihat di UK, demo berlangsung setiap hari di depan kedutaan Israel memaksa mereka menghentikan serangan. Hal ini memberikan tekanan terhadap para petugas di kedutaan tersebut. Di Turki para demonstran samada Islamis, Sekularis, golongan kiri, Krisitian dan Yahudi berkampung di hadapan kedutaan Israel sehingga peperangan berhenti ataupun mereka keluar meninggalkan Turki. Begitu juga demo-demo di negara-negara Aab dan eropah di seluruh dunia.

Ada demo khas para peguam di Turki, Tunisia, Algeria, Libya dan negara-negara lain yang menatijahkan memo dan prosedur untuk membawa Israel ke mahkamah jenayah antarabangsa. Di Tunisia ada demo para penggiat seni yang menyeru rakan-rakan artis di seluruh dunia untuk bersama melakukan sesuatu. Mawi dan lain-lain rakan artis perlu pro-aktif menyeru rakyat Malaysia untuk menyumbang dan berderma untuk Palestin.
Saya lihat di Malaysia, demo yang sepatutnya dilakukan ialah di hadapan kedutaan Mesir memaksa rejim Mubarak membuka pintu sempadan Refah agar bantuan kemanusiaan dan makanan dapat masuk ke Gaza. Di negara-negara barat demo dilakukan dan tekanan dikenakan ke atas Mesir. Malangnya di negara-negara Islam hal seumpama ini tidak berlaku…Mubarak terus tersenyum melihat rakyat Gaza disembelih dengan restu dan redha beliau. Mungkin para graduan al-Azhar boleh memberikan tekanan terhadap Syaikh al-Azhar agar mengeluarkan fatwa kepada Mubarak agar membuka pintu sempadan Refah. Mereka juga perlu mengeluarkan kenyataan keras terhadap Mubarak, ambil al-Jazeera untuk membawanya ke udara, insha Allah graduan al-Azhar di seluruh dunia akan bangkit…sudah sampai waktunya para ulama seluruh dunia mengajar Mubarak.

Pertubuhan doktor-doktor dan pengamal perubatan di seluruh Malaysia juga boleh berkempen seorang seribu ringgit sumbangan perubatan untuk dikirimkan ke Gaza, dan jika dapat mereka pergi ke Gaza untuk membantu. Begitu juga para peguam yang selama ini kononnya bergiat untuk hak asasi manusia wajib tampil memperjuangkan nasib rakyat Palestin…

5-Dengan reputasi OIC yang semakin tercalar, di manakah lagi umat Islam mahu bergantung harap utk menyelesaikan konflik puluhan tahun ini ?

Masyarakat sivil di seluruh dunia Islam perlu bangkit. Jika para ahli politik gagal, pertubuhan2 NGO boleh bersatu dan lakukan sesuatu. Contoh bot-bot yang membawa bantuan seperti yang diusahakan oleh Free Gaza Movement boleh dicontohi. Masyarakat sivil dan pengguna mempunyai kuasa yang kuat untuk memberikan tekanan ekonomi, moral, akademik dan juga melalui media. Jiakalau para aktivis pecinta haiwan boleh memberikan tekanan kepada syarikat-syarikat gergasi, sudah tentu umat Islam yang berbilion ramainya itu boleh menggerakkan sesuatu juga.

6- Fosfurus putih telah di gunakan Israel utk mengebom. Tidakkah ia telah di haramkan penggunaannya. Adakah ia pertama kali digunakan ? atau ada senjata haram lain telah digunakan tetapi tidak mendapat liputan media ?

Tiada istilah haram di dalam kamus Israel. Bagi mereka segalanya adalah harus untuk menghapuskan sesiapa sahaja yang disifatkan sebagai musuh negara haram Israel. Rekod jenayah mereka bukan bermula hari ini. Lihat tulisan Robert Fisk baru-baru ini yang menunjukkan rekod buruk Israel di Lubnan dan Gaza sebelum-sebelum ini. Atau lebih dahsyat lagi di zaman-zaman pre-Israel di mana golongan Irgun dan Haganah telah menyembelih rakyat Palestin demi menubuhkan negara Israel. Sikap kebinatangan ini telah menjadi pilar utama penubuhan negara mereka, ia mengalir di dalam urat nadi setiap penganut faham Zionis.

7- Kenapa saudara menyarankan demo di adakan di hadapan kedutaan Mesir ? Saudara turut menggesa agak di tarik balik para pelajar terutama di Al Azhar Universiiti . TIdakkah ini pandangan yg ekstrim ?

Kita kena realistik. Mengapa Mesir?, kerana Mesir telah menutup pintu sempadan Refah. Tindakan paling realistik ialah membuka pintu sempadan tersebut. Malangnya tiada tekanan terhadap Mubarak untuk membuka pintu sempadan tersebut. Maka tindakan yang agak pro-aktif perlu diusahakan agar Mubarak tahu bahawa masyarakat dunia tidak bersetuju dengan beliau. Saya tidak menyuruh para pelajar itu sendiri yang balik, tetapi negara-negara Islam yang serius terhadap isu ini dan mahukan tindakan yang segera demi menyelamatkan rakyat Palestin…

8-Boikot barangan keluaran Israel adalah mustahil kerana kebanyakan produk2 mereka tumbuh subur di Malaysia, pendapat saudara ?

Benarkah sedemikian? saya tidak pasti apakah barangan Israel yang terdapat di Malaysia. Jika barangan AS saya pasti banyak. Cuma kena dibezakan di antara syarikat yang terlibat membantu Zionis dengan barangan syarikat yang tiada kena mengena dengan Zionis. Walau apapun, apa salahnya kita semarakkan penggunaan barangan tempatan dan negara-negara Islam.
Seperkara lagi, seruan boikot perlu dilakukan dengan nada solidariti agar semua rakyat dapat bersama dan bukanhya dengan nada hukum. Wajib boikot, haram makan barangan AS dan sebagainya akan menimbulkan kontreversi dan akan dipandang sepi oleh golongan non-Muslim malah oleh para sekularis esktrim.

9-Kenapa George Galloway menjadi tumpuan media dan masyarakat di UK. Apa yang dia telah buat utk Palestin ?

Galloway merupakan pembela masyarakat tertindas dunia di dalam politik UK. Beliau mewarisi tradisi Tony Ben. Beliau menjadi juru cakap rakyat Palestin, Lubnan, Iraq, Afghanistan dan juga negara-negara Amerika Selatan. Bak kata Khomeini, pembela golongan mustadhafin. Kata-kata beliau boleh membangkitkan semangat masyarakat UK dan membentuk public opinion, samada masyarakat Muslim mahupun non-Muslim.

10-Dengan jumlah rakyat Malaysia yang ramai , kenapa wang bantuan ke Palestin dari Malaysia masih sedikit dan lambat berbanding negara2 lain ? apa masalah sebenarnya ? apa cadangan saudara utk mempercepatkan proses bantuan kemanusiaan ke sana ?

Kita perlu pertubuhan yang mempunyai fokus yang spesifik seperti Mercy dan Bulan sabit merah, atau mungkin FIMA. Kita perlukan badan yang mempunyai hubungan terus dengan pertubuhan bertaraf dunia di Mesir ataupun di dalam Palestin sendiri. Satu lagi, kutipan kita perlu kepada sasaran yang jelas, contohnya kita sasarkan kutipan RM 50 juta dalam tempoh terdekat, dan lakukannya dengan usahasama media yang boleh keudarakan iklan-iklan di waktu-waktu perdana.. Satu lagi, jangan berikan duit bantuan kepada kedutaan Palestin di Malaysia mahupun negara-negara lain, mereka ini merupakan konco-konco Mahmoud Abbas yang mempunyai rekod korupsi yang amat dahsyat. Terus salurkan kepada mereka yang berada di dalam Palestin.

dipetik daripada: PALESTINKINI

HIASI MUHARRAM DENGAN AMAL SOLEH  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
http://www.hmetro.com.my/

ALLAH SWT dengan sifat-Nya Maha Pemurah (ar-Rahmah) lagi Maha Penyayang (ar-Rahman) sudah menetapkan sesetengah bulan itu memiliki keutamaan yang lebih berbanding bulan lain agar Dia dapat memberi ganjaran lebih kepada hamba-Nya pada kadar masa tertentu itu.
Antara bulan dianggap istimewa itu ialah Muharam - bulan pertama dalam kalendar Hijrah dan ia juga satu daripada empat bulan haram yang penuh berkat.

"Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang sudah ditetapkan) di dalam Kitab Allah ketika Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati.


"Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu pada bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang bertakwa." (at-Taubah: 36)

Menerusi firman-Nya yang bermaksud: "Maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya)" menunjukkan pada bulan haram iaitu Muharram satu daripadanya kita dilarang daripada melakukan perbuatan terlarang kerana dosa melakukan kemungkaran pada bulan ini adalah lebih buruk balasannya daripada Allah, berbanding bulan lain.

Tetapi bagi mereka yang melakukan amal soleh ganjaran pahalanya adalah lebih tinggi berbanding bulan yang lain.

Jika firman-Nya di atas hanya menunjukkan terdapat empat bulan yang dihormati dalam setahun, sabda Nabi s.a.w ini memperincikan lagi mengenai nama bulan berkenaan.

"Sesungguhnya zaman itu akan terus berlalu sebagaimana saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua belas bulan. Empat di antaranya ialah bulan-bulan yang haram, tiga di antaranya ialah berturut-turut, iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Bulan Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara Jamadilakhir dan Syaaban." (Riwayat Imam al-Bukhari)

Oleh itu hendaklah pada bulan Muharam yang mulia ini kita hindarkan diri daripada melakukan amalan yang dilarang dan mempertingkatkan amal ibadat yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah terutama puasa.

Ini kerana Rasulullah s.a.w bersabda: "Sebaik-baik puasa selepas Ramadan adalah bulan Allah al-Muharam dan sebaik-baik solat selepas solat fardu adalah solat malam." (Riwayat Imam Muslim)

Sabda baginda "bulan Allah al-Muharam" menegaskan lagi betapa mulianya bulan Muharam ini. Oleh itu hendaklah kita bersungguh-sungguh untuk berpuasa sebanyak mungkin pada bulan Muharam.

Begitupun, ini tidak bermakna kita disyariatkan untuk berpuasa sepanjang bulan terbabit kerana Rasulullah s.a.w hanya berpuasa sebulan penuh pada Ramadan.

Aisyah r.a berkata: "Aku sama sekali tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w menyempurnakan puasa sebulan melainkan di bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihatnya lebih banyak berpuasa melainkan pada bulan Syaaban." (Riwayat Imam al-Bukhari)

Pada Muharam ini juga ada hari yang digelar sebagai Asyura iaitu hari di mana Nabi Musa a.s. dan pengikutnya diselamatkan oleh Allah daripada tentera Firaun.

"Nabi s.a.w datang ke Madinah dan dilihatnya orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Menurut mereka; ini hari baik di saat mana Allah membebaskan Nabi Musa dari Firaun. Maka sabda Nabi s.a.w; kamu lebih berhak terhadap Musa daripada mereka maka berpuasalah." (Riwayat Imam al-Bukhari)

Melalui hadis di atas ini juga dapat kita fahami amal ibadat khusus sempena hari Asyura yang diiktiraf oleh Rasulullah s.a.w adalah ibadat puasa.

Disunatkan juga untuk menambahkan puasa pada hari Asyura dengan berpuasa sehari sebelum atau sehari sesudahnya.

Rasulullah s.a.w memerintahkan hal ini bertujuan untuk menyelisihi amalan orang Yahudi. Sabda baginda, maksudnya: "Berpuasalah kalian pada hari Asyura dan berselisihlah dengan orang Yahudi di dalamnya dan berpuasalah sehari sebelumnya atau sehari sesudahnya." (Riwayat Imam Ahmad)

Kemunculan Muharram sebagai bulan pertama bagi kalendar umat Islam sentiasa dihiasi dengan beberapa amal ibadat tertentu. Upacara terbabit bermula pada hari terakhir Zulhijjah iaitu di ambang menjelangnya 1 Muharam.

Umat Islam digalakkan untuk berpuasa pada hari terakhir bulan Zulhijjah dan membaca doa akhir tahun selepas solat Asar. Seterusnya selepas menjelangnya 1 Muharam iaitu selepas solat Maghrib dibaca pula doa awal tahun, bacaan surah Yasin, zikir tertentu malah ada juga yang mengerjakan solat sunat sempena 1 Muharam dan berpuasa pada siang harinya.

Sebenarnya semua amalan terbabit atau apa juga amalan sempena tibanya tahun baru Hijrah tidak memiliki dalil sahih daripada Rasulullah s.a.w. bahkan imam mazhab seperti Abu Hanifah, Malik, Syafie dan Ahmad r.h juga tidak pernah mengamalkannya.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w tidak pernah menyambut kehadiran bulan Muharam atau kedatangan tahun baru dengan upacara tertentu.

Kalendar Hijrah juga tidak wujud pada zaman Rasulullah kerana ia hanya diperkenalkan pada zaman pemerintahan Umar al-Khattab iaitu tujuh tahun selepas baginda wafat.

Umar yang memperkenalkan kalendar ini juga tidak pernah melakukan atau menganjurkan upacara tertentu sempena kedatangan tahun baru dan begitu juga kalangan sahabat serta generasi soleh yang lain.

Adapun hadis dijadikan hujah oleh golongan yang melakukan amalan tertentu sempena kedatangan tahun baru adalah hadis lemah dan palsu, antaranya hadis daripada Ibn Abbas, yang berkata:

"Rasulullah s.a.w bersabda, sesiapa berpuasa pada hari akhir bulan Zulhijjah dan hari pertama di bulan Muharam, maka sesungguhnya dia sudah menghabiskan tahun yang lalu dan memulakan tahun baru dengan puasa yang Allah jadikannya sebagai penghapus dosanya 50 tahun."

Menurut Ibnu al-Jauzi di dalam al-Mawdhu'at, hadis berkenaan adalah palsu. Begitu juga dengan satu lagi hadis yang turut dinisbahkan palsu oleh Imam as-Suyuthi di dalam La'aali al-Mashnu'ah, iaitu hadis bermaksud:

"Rasulullah s.a.w bersabda; sesiapa berpuasa sembilan hari dari awal Muharam maka Allah membina untuknya sebuah kubah di udara yang luasnya satu batu persegi dan mempunyai empat buah pintu."

Setiap kali di ambang tahun baru Hijrah, media, jabatan atau pihak pentadbiran agama di Malaysia menganjurkan majlis bacaan doa akhir tahun dan doa awal tahun. Masjid di seluruh tanah air juga mengadakan upacara khas untuk membaca doa awal dan akhir tahun itu.

Ada sesetengah pihak berpandukan lafaz tertentu bersama kelebihan tersendiri yang dinyatakan dalam buku tertentu. Tetapi pada hakikatnya ada lafaz doa terbabit dan fadilat yang dinyatakan itu tidak pernah tercatit dalam mana-mana kitab hadis.

Menurut Syeikh Jamaluddin al-Qasimi r.h, doa terbabit ialah doa yang direka dan tidak berasal daripada Nabi s.a.w, tidak juga berasal daripada kalangan sahabat, tabiin dan tidak diriwayatkan dalam musnad sehinggakan ia tidak wujud dalam kitab maudhu'at (iaitu kitab yang memuatkan hadis palsu).

Doa terbabit hanya dicipta oleh syeikh jadi-jadian. Ayat seperti "berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku dan sia-sialah pekerjaanku pada setahun ini dibinasakan dengan satu saat jua dengan sebab membaca doa-doa ini" (yang dinyatakan pada sesetengah buku doa awal dan akhir tahun) adalah suatu pembohongan yang sangat besar ke atas Allah dan Rasul-Nya.

Tetapi sekiranya sesiapa yang hendak membacanya tanpa beritikad seperti yang ada di dalam fadilat yang direka itu, silakan kerana ia termasuk di dalam keumuman doa dan perlu diingat tidak ada upacara khas atau dibaca beramai-ramai (untuk membaca doa terbabit).

the Day of Aashooraa  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

al-Hamdu-Lillaahi Rabbil-'Aalameen was-Salaatu was-Salaamu 'alaa Ashrafil-Anbiyaa. e wal-Mursaleen, wa ba'd:

as-Salaam 'alaykum wa-Rahmatullaahe wa-Barakaatuhu,

Fatwa-Online has been informed of the official decision by Shaykh Saalih al-Luhaydaan, Head of the High Judiciary Council of Saudi Arabia, that the Day of 'Aashooraa (10th of Muharram) shall be on Tuesday 6th January 2009, inshaa.-Allaah.

09 muharram = monday 5 january 2009

10 muharram (day of 'aashooraa) = tuesday 6 january 2009

11 muharram = wednesday 7 january 2009



THE MOST VIRTUOUS DAY OF MUHARRAM

The most virtuous day of this month is the Day of Ashoorah - the tenth of Muharram.

It is reported in Saheeh al-Bukharee, when Allah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) came to Madeenah, he saw the Jews fasting on the day of Ashoorah. He said: 'What is this?' They said: 'This is the day when Allah saved Moosa from drowning, so we fast on this day.' Then he said: "We have more right to Moosa than you." So he (sallallahu alaihi wa-sallam) fasted on this day and advised the Muslims to do the same.

Also, Ibn Abbas (radhi allahu anhu) narrated: "When Allah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) observed the fast of the day of Ashoorah and ordered (the Sahabah) to fast, they said: "O Messenger of Allah! It is a day revered by Jews and Christians." Allah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) said: "The coming year, if Allah wills, we will fast on the ninth (also)." [Saheeh Muslim, vol: 1, p: 359]

Ibn Abbas (radhi allahu anhu) also reported: "I never saw the Prophet more keen to fast on any day other than the day of Ashoorah and any month than the month of Ramadaan." [Saheeh al-Bukharee]

The phrase 'more keen' of Ibn Abbas (radhi allahu anhu) indicates that the Prophet (sallallahu alaihi wa-sallam) looked forward to fast on the day of Ashoorah in order to earn the reward for doing so, he Prophet (sallallahu alaihi wa-sallam): "Fasting the day of Ashoorah, I hope will be an expiation of sins for the year before." [Saheeh Muslim v: 1, p: 368]

Thus, the day of Ashoorah is mercy from Allah and an opportunity for one to get his sins forgiven. It is recommended for the Muslim Ummah to fast both the tenth and the ninth of Muharram since Allah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) fasted the tenth and intended to fast the ninth.

Related Links:

* Muharram : The Month of Allah
* That which is recommended for the Muslim on the day of 'Aashooraa.
* The permissibility of fasting on the day of 'Aashooraa. only
* Fasting voluntary fasts whilst having days (outstanding) from Ramadhaan

P/S: Malaysia & Indonesia: 9 Zulhijjah 1430H is on Tuesday, 6th January 2009. We can start fasting tomorrow for Aashooraa.

OUR WORLD  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in







Every morning on every news flash
I hear the sorrow of the world
It seems like everybody lost and scared
Trying to make sense of it all
And as I travel to and fro
So many faces passed me by
I see lonely hearts living lonely lives
Just biding their time

And while we call ourselves civilised
Many people living empty lives
As they drone their way
Through day and night


I pray for our world, I pray for every child

I pray for our world, to be filled with smiles
Like the colours of a rainbow
And not just black and white

I pray for our world, to be filled with light
I pray for all of us
To choose the path that?s right
To believe in Allah everyday of our lives



In the evening on the TV news,
I see images of war
I see brother killing brother ,
with no consequence at all
And while those who claim to be leaders
Sell us tales of deceit
But Allah alone know in their hearts

what they reveal and conceal
And while we call ourselves civilised
We go on killing human lives
Too caught up in our own web of lies

Every mother, every father,
Every daughter, every son
Don?t you see that the answer lies

Only with the one

~Zain Bikha~


Msg From Permanent Committe for Islamic Research and Verdicts.  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

From: Abu Waheeda As-Salafee
Sent: Thursday, January 01, 2009 10:59 AM
Subject: RE: Palestine -


Assalaamu Alaykum, This is a statement just released by the Permanent Committee for Islaamic Research and Verdicts : on the Palestinian crisis. If there is good in the translation then it is from Allaah, and if there are mistakes then it is from me and the shaytaan; and your advise would be appreciated inshaAllaah.

All perfect praise is for Allaah The Lord of All that exists, and may His blessings and good mention be upon the best of His Prophets and Messengers; our Prophet Muhammad, and also his family and his companions and those who follow them upon good; upto the Last Day.
To Proceed:
The Permanent Committee for Islaamic Research and Verdicts in the Kingdom of Saudi Arabia, has followed – with all sorrow and pain- what has occurred, and is still going on against our Muslim brethren in Palestine – and specifically in Gaza. That which is [actions] of oppression, and killing of children, and women and old people! And [it is] transgression on that which is sacred [innocent], and the destruction of infrastructure and institutions, and the terrorizing of innocent people. And there is no doubt that this is a crime and oppression on the rights of the Palestinian nation.
And at this sorrowful event; it is an obligation on the Muslims to be with their Palestinian brethren, and to help and aid them, and to make an effort to lift the oppression against them – through any means which is of their reach – so as to actualize the Islamic bond, and the ties of 'Eeman.
Allaah The Exalted said:
"The believers are indeed brothers [in Islâmic religion]." (Al-Hujuraat: 10)

And He The Most Mighty, The Most Majestic said:
"The believers, men and women, are Auliyâ' (helpers, supporters, friends, protectors) of one another…" (At-Tawba : 71)

And The Prophet (sallahAllaahu alayhi wasallam) said :
"The believer to another believer is like the structure [like a wall] ; each part strengthens the other,' and then he co-enjoined his fingers." (Agreed upon)

And he (may Allaah's blessings and good mention be upon him) also said:
"The example of the believers in their relationship, and their love, and their having mercy upon each other ; is like the example of one body part to the rest of the body; if one part is affected then the whole body complains of fever and pain." (Agreed upon)

And he (may Allaah's blessings and good mention be upon him) also said:
"The Muslim is the brother of another Muslim; he does not oppress him, nor does he deceive him, nor does he give him up to the enemy, nor does he look down on him." (Narrated by Muslim)

And help comprises of many things –according to the ability, and depending on the situations – whether it is intellectually or physical [things], or whether it is from the general Muslims through wealth, and food, and medicine, and clothing, and other things. Or whether it is from the Islamic Arab nations through making it easy and possible that the aid reaches them, and by taking a sincere position in regards to their [the Palestinian Muslims] matter, and by supporting their case in the gatherings, and seminars, and the international conferences: And all of these are from the ways of co-operation upon good and piety – which is something that is ordered- in the statement of The Exalted :
"Help you one another in virtue, righteousness and piety…" (Al-Maaida : 2)

And also from those ways is: to direct sincere advice to them [the Muslims in Palestine], and to direct them to that which is of good and of benefit to them. And from the greatest of those is to make du'aa for them -at all times – so that their tribulation is lifted, and their affliction is raised, and that their situation is rectified, and that their statements and actions become good.

Upon this, we also advise our Muslim brethren in Palestine to have fear of Allaah – The Exalted- and to return to Him, just as we advise them to be united; upon the truth, and to leave off divisions and splitting up, and not to give a chance to the enemy – who has taken advantage of it – and will continue to use it in enmity and oppression.
And we also encourage and emphasize our brethren to take the causes which will lead to lifting the oppression directed at their land – while having complete sincerity to Allaah The Exalted – in [those and all other] actions, and to seek His pleasure, and to seek His assistance – through righteous actions, and prayers, and consulting the scholars and people of wisdom; in all their matters – indeed that is a way of being facilitated [to that which is good] and establishment.

Just as we call on to the intellectuals in the world and the international meetings; to have an open look at this catastrophe – with a look of insight, intellect, and equality – so that the Palestinian community can be given its rights. And so that the oppression be lifted from it: such that they live in a honourable life. And at the same time we thank all -the nations and individuals- who have initiated in aiding and helping them.

We ask Allaah by His Beautiful Names and His Lofty Attributes; that He lifts the despair on this Ummah, and that He strengthens its religion, and to raise its statement, and to aid His allies, and to disgrace His enemies -and to return back their plots against themselves- and to save the Muslims from their evil, Indeed He is the Patron, and the One who is Most Able of all that. And may His blessings and good mention be upon our Prophet Muhammad, and also his family and his companions and those who follow them upon good; upto the Last Day.

His eminence; the grand mufti of Saudi Arabia,
President of the Council of Senior Scholars,
Shaykh 'Abdul-'Azeez Ibn 'Abdullaah Aal ash-Shaykh.
Member of Permanent Committee for Islaamic Research and Verdicts .

Translation by Abu Waheeda As-Salafi
5th Muharram 1429.

Source : The Madeenah Journal
http://www.al- madina.com/ node/89303