Bila nak naik Pangkat?  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in



Perkuliahan saya di Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Prof Dr Moestopo untuk sesi 09/10 baru saja membuka tirai. Kali ini, saya melangkah ke semester yang lebih tinggi, semester V. Banyak input baru yang saya peroleh dan bakal saya peroleh, dari sudut ilmu (knowledge) dan juga ketrampilan (skills), saya sukakan kombinasi kedua-dua elemen ini, dari situ manusia tidak sekadar diuji dengan teori, malah kita diajar bagaimana dan bila masanya untuk mengaplikasikan teori tersebut. Untuk mendapatkan Sarjana Kedokteran Gigi, saya perlu menghabiskan pembelajaran saya (kuliah dan praktikum) selama 3 tahun setengah, manakala untuk mendapat gelar Drg (dokter gigi), saya perlu meneruskan apa yang sudah saya peroleh selama 3 tahun setengah itu ke peringkat klinik, yang dijangkan selesai selama 2 tahun setengah, tergantung faktor-faktor tertentu yang terkadang menghambat keinginan kita. Jadi, secara garis besar, saya akan mengambil satu tempoh yang agak lama (6 tahun) hanya untuk bergelar seorang dokter gigi muda yang tidak berpengalaman. Demikianlah perjalanan saya yang belum sampai separuh langkah di sini, ia bakal memakan masa yang lama dan bertahap-tahap mengikut silibus, malah kita disaring setelah selesai satu tahap untuk ke tahap yang lebih tinggi berkadaran dengan sejauh mana kemampuan kita.

Maka, apa yang ingin saya katakan di sini?
Sekiranya untuk mengajar ilmu pergigian sahaja kita harus mengikut sistem dan silibus malah secara bertahap ianya disusun bagi melahirkan doktor2 gigi yang boleh diharapkan, kenapa tidak hal yang sama kita implementasikan kepada pengajaran dan pembelajaran ilmu-ilmu agama? Kenapa kita perlu terus menerus menyumbat ilmu & teori kepada manusia tanpa kita perkirakan kondisi & suasana pada waktu itu, apakah dapat diaplikasikan? Adakah semua orang bagus seperti kita? Kalau ada pun yang belajar ilmu agama mengikut silibus dan sistem2 tertentu, kenapa produk nya masih sangat2 kurang berkualiti? Di mana silap nya sistem itu?

Saya tidak berbicara tentang salah sesiapa kerana saya tidak mahu menyalahkan sesiapa sebab saya tidak tahu siapa yang perlu dipersalahkan, kadang-kadang sesuatu masalah yang timbul itu berpunca dari salah kita sendiri tanpa kita sedari, tetapi kita asyik nampak salah pada orang di sekeliling kita, semuanya salah, dia salah, mereka salah, aku yang bagus, aku yang paling benar..saling tuding menuding, sedangkan diri saya sendiri yang turut menkontribusikan tercetusnya sesuatu permasalahan tidak pula saya salahkan, tidak saya renungkan, sedangkan kita yang pengetahuannya masih sangat cetek mengambil sikap sering menerjah tanpa memeriksa terlebih dahulu kerana kita sangka kita lah yang paling benar, tahu-tahu rupanya kita ini lebih lajak daripada laju.

Saya sedang mengajar diri saya untuk tidak menyempitkan horizon pemikiran ini yang sememangnya agak tertutup, saya mahu melihat luasnya dunia, luasnya cabang ilmu yang perlu saya kuasai, bervariasinya ketrampilan yang perlu saya pelajari, dan lebih utama lagi, betapa LUAS nya ISLAM ini sehingga sebenarnya ia menjadi satu agama yang yang applicable tidak mengira zaman/masa serta umur, sehingga ia memberi kelapangan dan tidak menyesakkan dada para penganutnya, sehingga ia mampu menarik mereka yang lahir dalam keluarga bukan Islam untuk beriman dengan keesaan Allah SWT dan menuruti Rasulullah SAW sebagai pesuruh Allah, sehingga agama ini sebenarnya satu PENYELESAIAN dan JAWAPAN kepada masalah2 yang menyerabutkan fikiran dan menghuru-harakan dunia pada saat ini. Islam, harus difahami sifatnya yang tegas dari sudut aqidah tetapi lapang dari sudut fiqh dan muamalatnya.

Betulkan saya sekiranya saya tersalah menafsirkannya...Saya bukan seorang ahli dalam agama, saya cuma pentaqlid dan seorang pelajar yang tidak begitu arif dalam persoalan agama, apalagi bab hukum hakam. Namun, menyedari akan hakikat itu, sebagai seorang penganut agama Islam, saya dan kita perlu bertanggungjawab ke atas agama ini, urusan agama bukan sahaja milik ustaz atau mufti, kita berhak mencari tahu dan mendapatkan bukti sekiranya seseorang mengclaim sesuatu tentang agama ini. Adakah selamanya kita akan beralasan bahawa kita seorang pentaqlid yang kurang ilmu maka kita hanya angguk2 dan geleng2? Kalau dalam unsur politik kita tidak mahu menjadi pak turut dan bertindak begitu agresif, kenapa dalam agama ini, kita kena jadi pak turut? Bukankah agama ini lebih berhak ke atas kita? Dayus kah kita? Tolong jangan beri alasan "saya tak berani nak cakap lebih2 tentang agama, saya bukan ulama' atau ustaz, saya takde ilmu, saya taqlid kat ustaz je". Memang kita bukan ahli,ya, tetapi sebagai seorang yang akal pemikirannya sihat dan mempunyai fizikal yang tiada cacat cela, tidak malukah kita memberi alasan seperti itu? Kenapa tidak cuba berusaha mendalami ilmu / mencari tahu? Malulah jika seorang cerdik pandai berbicara seperti itu, alasan ini mungkin valid dipakai untuk orang yang tidak mengaji sekolah sahaja. Tidak wajar selamanya menjadi pentaqlid, apatah lagi secara membabi buta.

Lakukanlah secara berperingkat, berusaha meredakan sebarang kesalahfahaman, tingkatkanlah ilmu dengan berguru dan membaca, ikhlaslah dalam mencari kebenaran. Takkan Allah SWT kejam utk menyesatkan hambaNya yang ikhlas ingin kembali ke jalan yang lurus? Bukakan hati dan minda untuk menerima teguran walaupun teguran datang dari mereka yang 'di bawah' kita. Elakkan daripada mendengar serta menyebarkan fitnah atau berbicara tentang sesuatu yang kurang kita ketahui. Mantapkan ilmu & kefahaman terlebih dahulu, diikuti dengan proses memantapkan amalan. Terkadang dapat kita temui orang yang semangat dakwahnya tinggi tetapi ilmunya kurang, ada yang ilmunya mantap tapi kefahamannya pula yang bermasalah, ada yang memiliki banyak ilmu tapi kurang amalan, saya percaya semuanya masih dalam proses mendekatkan diri kepada Allah SWT dan Rasulullah SAw. Berdoa dan berlapang dada lah, jangan selamanya kita membiarkan diri sehingga tak "naik pangkat". WA.