Wanita, Berjuanglah!!  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

"I'm not a girl, not yet a woman.." ~ tulisan buat wanita-wanita yang masih muda, remaja perempuan, pelajar seperti saya.

Beberapa perkara untuk kita renungi dan bermuhasabah..

# Wanita kerap meminta, tapi terlalu kurang memberi dan berbagi.

# Wanita selalu mengharap dan meminta untuk dibimbing tapi sebenarnya tak bersedia langsung untuk dididik atau dibimbing. Bila ditegur, merajuk. Sekali ditegur, salah yang sama tetap diulang.

# Wanita bilang sedia ditarbiah, tapi bila dimarahi atau ditegur sedikit sahaja, sudah mula mendengus dan lantang melawan. Pensyarah marah sikit pun dah nak merungut.

# Wanita sering mengharapkan perhatian, tapi tak pernah memberikan perhatian.

# Wanita sering mahu hatinya difahami, tetapi tidak pernah cuba untuk memahami.

# Wanita mudah tertipu, mudah percaya. Mudah terpengaruh dengan ajaran yang ber'semangat' tanpa meletakkan ilmu sebagai prioriti.

# Wanita sering emosi, jarang memuliakan akal dalam tindak tanduk. Marah dan ego tidak kena pada tempat, mengerikan.

# Wanita sering menurut keinginan dan tunduk pada hawa nafsu, menghabiskan wang ke arah perkara yang sia-sia, material duniawi dan kecantikan yang berlebih-lebihan. Bukan untuk buku dan kitab agama.

# Wanita tidak sanggup korbankan masa dan tenaga untuk dakwah, hanya beralasan mereka lemah serta tak mampu bersendiri, terlalu banyak beralasan!.

# Wanita, sering mendera pandangan lelaki. Keluar rumah dengan pakaian yang ketat mengikut tubuh badan macam sarung nangka, rambut mengerbang, dan skirt pendek. Make-up macam pelakon opera Cina.

# Wanita, suka bersangka-sangka. Hatinya penuh kekeliruan dan prasangka negatif, memandulkan keupayaannya untuk bersifat lebih matang dan terbuka.

# Wanita, bila diberi tanggungjawab dan amanah, sering merungut dan berbicara, sampai mati pun, kerja takkan pernah jalan.

# Wanita, suka fokus pada hiburan dan perkara yang sia-sia, di mana kau buang ilmu agama untuk memandumu dan amal sebagai pengisi waktu mudamu?

#Wanita, suka berbelanja untuk kepentingan diri, jarang sekali bersedekah atau memberikan infaq.

# Wanita, dan dot dot dot....

Beberapa kesilapan yang kerapkali ditemukan pada wanita muda yang masih bertenaga, masih bersemangat waja, masih produktif, masih mampu dan masih kuat~ yang perlu dibetulkan. Sebelum kita melangkah ke medan yang lebih memerlukan pengorbanan, kebijakan akal dan keseriusan di masa depan. Wanita, bangkit dan berjuanglah melawan kelemahanmu tanpa banyak alasan! Anda mampu mengubahnya~




Penyejuk Hati Saya  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in ,

Sejak kebelakangan ini saya dapat merasakan diri saya terperangkap dalam satu situasi yang terlalu menguji keimanan dan kesabaran. Kecewa. Keliru. Terkilan. Sedih. Marah. Tiada semangat. Saya cenderung menyendiri bila menghadapi tekanan. Saya hanya perlukan orang-orang tertentu untuk bersama saya dan mendengar luahan hati saya. Kadang-kadang, menulis juga merupakan satu aktiviti yang dapat mengurangkan berat rasa di hati ini.

Saya kecewa apabila melihat realiti masyarakat ini terlalu memberi laluan yang mudah kepada perkara-perkara yang kurang mendatangkan manfaat. Sebaliknya, perkara yang perlu menjadi prioriti (aqidah) dalam keadaan umat Islam nazak keimanannya seperti hari ini sulit untuk mendapatkan jalan mahupun peluang yang mudah, dikhuatiri menimbulkan ketidakharmonian. Masyarakat yang penuh rasa ingin tahu dibiarkan berada dalam keadaan keliru dan terkapai-kapai dalam beberapa tempoh, kenapa perlu menghindar? Kalau hanya kerana ingin menjaga nama baik, adalah terlalu dangkal berfikiran seperti itu. Saya juga merasakan bagi sesiapa yang ingin menyebarkan agama dan mempelajari agama Islam yang sebenar, janganlah terlalu menggantungkan diri anda atau agama anda pada birokrasi. Islam akan menjadi tidak lagi beroh bila kita terlalu mengikatkan ia nya dengan birokrasi atau meletakkan birokrasi di atas agama sehingga kelihatan bahawa kita lebih mementingkan pihak atasan daripada Allah SWT. Saya memuji organisasi dakwah yang berstruktur, tersusun dan berstrategi yang berlepas diri daripada kelompok manusia yang kalut dengan kekuasaan, nama, dan beberapa kepentingan. Saya menyokong dalam keadaan realiti masyarakat yang masih belum matang dan bersedia seperti sekarang ini, kita kurangkan hal-hal yang menyebabkan ketidakharmonian atau kemudharatan - itu adalah tindakan yang rasional, tetapi saya kurang bersetuju apabila kita tidak tahu mengimbangi prioriti antara keharmonian masyarakat dan penyemaian ilmu untuk kemantapan aqidah masyarakat, hanya kerana kejahilan dan sikap kita yang sering bersangka-sangka. Sayang seribu kali sayang. Kita terlalu sensitif.

Majoriti masyarakat di sekeliling saya sekarang ini ialah masyarakat yang beragama Islam. Agama mereka sama dengan agama saya, tidak ada sebab untuk saya membenci mereka. Tetapi saya tidak mampu melindungi keresahan jiwa saya berada dalam kelompok yang majoritinya beragama Islam ini. Saya malu dengan diri sendiri. Umat kita begitu mundur, dan saya sebahagian daripada mereka. Kita lah pemalas, kita lah yang kalah dalam pelajaran, kita lah yang kalah dalam ketrampilan, kita lah yang tidak pernah menunjukkan minat menuntut ilmu, kita lah yang korupsi, kita lah yang terlibat dalam pergaulan bebas, kita lah yang menjadi pengemis, kita lah yang sentiasa dahaga kan hiburan melampau, kita lah yang mendedahkan aurat, kita lah yang memperalatkan wanita, kita lah yang tidak menghormati guru dan orang tua, kita sibuk dengan cinta manusiawi, kita lah yang lemah dalam ekonomi dan segala hal lagi. Walhal negeri ini memiliki banyak potensi untuk diaplikasikan. Di mana semua pemuda kita? Ke mana semangat mereka dialirkan? Ke mana fokus mereka dilarikan? Parah benar. Lebih parah lagi bila perkara-perkara tahyul dan khurafat serta serangan pemikiran sangat bermaharajalela di tengah-tengah masyarakat ini. Saya bencikan semua itu, tetapi masih belum mampu melakukan apa-apa. Budaya umat yang lemah ini turut memberikan kesan kepada kehidupan saya sekarang ini dan masa depan saya. Sebab saya merupakan salah satu bahan eksperimen sistem pendidikan negara. Sistem dan suasana ini kadang-kadang menyebabkan saya berasa lelah dan kurang bersemangat. Kita manusia, bukan robot. Entah apa sebenarya yang kita kejarkan. Saya khuatir manusia yang lahir dari sistem ini adalah manusia yang gagal.

Saat diri menjadi keliru, kegalauan dan kesedihan ini....tiada pengubat yang lebih menyejukkan selain daripada mengingati Allah. Mengkritik, menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku memang mudah. Tetapi kita tidak sedar sejauh mana kita telah redha dengan apa yang berlaku. Doa itu senjata kita, zikir itu pengubat hati, Allah SWT berfirman:-

"Berdoalah kepadaKu, nescaya ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina" (Ghafir:60)


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Al-Baqarah: 186)


"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu berbuat kerusakan di atas muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepadaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik (Al-'Araf: 55-56).


Rasulullah SAW bersabda,
"Allah SWT berfirman, 'Aku sesuai dengan anggapan hambaKu kepadaKu dan Aku bersamanya jika dia zikir kepadaKu. Jika dia berzikir kepadaKu dalam dirinya, maka Aku ingat kepadanya dalam diriKu. Jika dia berzikir kepadaKu di tengah orang banyak, maka Aku ingat kepadanya di tengah orang banyak yang lebih baik daripada mereka. Jika dia mendekat kepadaKu sejengkal, maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Sedangkan jika dia mendekat kepadaku sehasta, maka Aku mendekat kepada nya sedepa. Jika dia datang kepadaKu dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari kecil." (Muttafaq'alaih).


Doa Kegalauan dan Kesedihan.

"Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak dari hambaMu, ubun-ubunku (nasibku) ada di tanganMu. Telah lalu hukumMu atasku, adil ketetapanMu atasku, aku mohon kepadaMu dengan perantara semua nama milikMu yang Engkau namakan sendiri, atau Engkau turunkan dalam kitabMu, atau Engkau ajarkan seorang dari hambaMu, atau Engkau rahsiakan dalam ilmu ghaib di sisiMu. Jadikanlah Al-Quran sebagai penawar hatiku, cahaya dalam dadaku, penghapus dukaku, dan pengusir keluh kesah ku." (Diriwayatkan oleh Ahmad). [1].


"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari keluh kesah dan rasa sedih, dari kelemahan dan kemalasan, dari sifat bakhil dan penakut, dari belitan hutang dan para penindas yang menagih(ku)." (Diriwayatkan oleh Al Bukhari) [2].


Doa Kesulitan.

"Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah yang Maha Agung dan Maha Lembut. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Tuhan 'Arsy yang agung. Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Tuhan langit dan bumi dan tuhan 'Arsy yang Mulia" (Muttafaqalaih).


"Ya Allah, rahmat Mu ku harapkan. Janganlah Engkau serahkan (segala urusanku) atas diriku walau sekejap mata, perbaikilah segala urusanku, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau." (Diriwayatkan Abu Daud, dan Ahmad) [3].


"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim." (Diriwayatkan oleh At Tirmidzi dan Al Hakim) [4].


"Allah, Allah adalah Tuhanku, aku sedikit pun tidak menyekutukanNya" (Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majah). [5].


Doa Orang Kesulitan Dalam Sesuatu Hal.

"Ya Allah, tiada yang mudah, kecuali apa yang Engkau mudahkan, dan tiada yang sulit jika Engkau mengkehendakinya kemudahan" (Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban dan Ibnu As Sunni) [6].


Terakhir buat kita semua...

"Setiap anak cucu Adam adalah pelaku dosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah mereka yang bertaubat." (Hadis riwayat Ibn Majah).


Semoga menjadi penyejuk hati anda juga.

Nota kaki.

[1] Ahmad, (1/391) dan disahihkan oleh Al albani dalam Al-Kalim Ath Thayyib no.124.
[2] Al-Bukhari. (7/158), no.6363. Lihat al-Bukhari, dalam Fathul Bari, (11/173).
[3] Diriwayatkan Abu Daud, (4/324), no.5090; dan Ahmad, (5/42). Dihasankan oleh Al Albani dan disahihkan oleh Abu Daud, (3/959).
[4] At Tirmidzi, (5/529), no.3505; Al-Hakim dan sia mensahihkan dan disepakati oleh Az-Zahabi, (1/505). Lihat Sahih At-Tirmidzi, (3/168).
[5] Abu Dawud, (2/87) no.1525; Lihat Sahih Ibnu Majah, (2/335)
[6] Ibnu Hibban dalam sahihnya no 2427; Al-Mawarid, Ibnu As Sunni, no.351. Dan Al-Hafizh berkata, "Ini adalah hadis sahih" dan disahihkan oleh Abdul Qadir Al Arnauth dalam Takhrij Al-Adzkar, karya An Nawawi, hal. 106.