POLAROID Magazine: Be Part Of Us & U'll Get The Reward!!..  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in





Hye Pelajar Malaysia di Jakarta!!! "POLAROID Magazine"  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

ANDA PUNYA BAKAT TERPENDAM?? KREATIF? MINAT BERKARYA? MAHU BERKONGSI ILMU & PENGALAMAN?? ANDALAH ORANGNYA YANG KAMI CARI2 !!
Exco Penerbitan Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI) Pusat memerlukan kerjasama SELURUH pelajar Malaysia yang menuntut di Indonesia (khususnya JAKARTA) untuk menjayakan penerbitan Majalah POLAROID. Anda bisa memberi sumbangan dalam bentuk karya ilmiah, karya kreatif, dan berkongsi pengalaman melawat tempat-tempat menarik di Jakarta lewat penulisan, Hasil karya anda yang dipertandingkan akan dipilih oleh Exco berkenaan dan akan dimuatkan ke dalam majalah ini, yang bakal diterbitkan 3 kali setahun. Inilah masanya untuk para mahasiswa mendedahkan bakat & kreativiti yang terpendam demi mengharumkan nama institusi, nama cawangan Jakarta dan berkongsi untuk menyatukan seluruh pelajar Malaysia di Indonesia!!! Tunggu apa lagi???Ayuh berikan sumbangan anda!!!

A: AKADEMIK (KARYA ILMIAH)
• Bisa dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
• Tidak melebihi 1 halaman (kalau lebih akan diedit)
• Format: A4 (Diketik), font Times New Roman saiz 12
• Setiap universiti harus memberikan kontribusi dalam setiap jurusan yang ada di institusi mereka (Agama, Perubatan, Pergigian dan Farmasi).
• Sumber rujukan harus dinyatakan!
• Karya yang terbaik dipilih oleh sidang redaksi POLAROID dan akan dinyatakan nama penulis beserta cawangannya
• Tidak ada had untuk berkarya..Anda boleh berkarya sebanyak yang mungkin, tetapi pastikan karya anda ilmiah untuk dikongsi bersama para pembaca !!!

B: MASTERPIECE (KARYA KREATIF)
• Segala jenis karya kreatif diterima (puisi, cerpen, dan apa-apa yang dirasakan kreatif (bentuk penulisan shj!!))
• Karya harus asli dan tidak pernah diterbitkan di mana- mana majalah lain (hasil kreativiti sendiri)
• Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris diterima
• Tiada had untuk berkarya..Anda boleh berkarya dan menghantar sebanyak mungkin peenyertaan dari setiap unversiti.
• Karya yang terbaik dipilih oleh IPEM (Ikatan Penulis Mahasiswa Malaysia di Indonesia) dan akan dinyatakan nama penulis beserta cawangannya.

C: VIEWFINDER (AROUND JAKARTA)
• Karya yang menceritakan lokasi istimewa yang ada di sekitar kawasan anda. Misalnya, Ancol, MONAS dan bisa juga tentang makanan istimewa (tempe etc) di tempat anda.. kongsikan dengan seluruh pelajar Indonesia!!.
• Sertakan karya ini dengan gambar supaya kegembiraan dapat dirasai bersama..
• Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris diterima
• Karya terbaik dipilih oleh sidang redaksi POLAROID dan akan dinyatakan nama penulis beserta cawangannya.


* INFORMASI PENTING !!!!:

- TIAP PENYERTAAN ADALAH PERCUMA
- PENYERTAAN TERBUKA KEPADA SEMUA PELAJAR MALAYSIA DI JAKARTA
- HASIL-HASIL DARI KARYA YANG TERPILIH AKAN DITERBITKAN DALAM MAJALAH ”POLAROID”
- SEMUA PENYERTAAN, SILA SERAHKAN KEPADA WAKIL-WAKIL UNIVERSITI ANDA ATAU BOLEH DIHANTAR LANGSUNG KE E-MEL SAYA (boleh discan & di attach/ copy paste ke e-mail)

- SEBARANG PINDAAN ATAU PERUBAHAN AKAN DI BERITAHU DARI MASA KE MASA
- SETIAP UNIVERSITI DIHARAP DAPAT MEMPUNYAI WAKIL BAGI SETIAP PERTANDINGAN DAN TIADA HAD UNTUK BERKARYA!!!
**** TARIKH TUTUP PENYERTAAN PADA :
14 Juli2008







JIKA ADA SEBARANG PERTANYAAN/MASALAH, SILA HUBUNGI :

FARHANI BINTI MD AZIZAN (Univ.Prof Dr.Moestopo)
+62081806978069
e-mail/YM: zealous_jovial_87@yahoo.com


atau anda bisa menghubungi wakil-wakil di institusi anda :-
• UKRIDA : Zaheera (+6281932673545) (zahra_ryan87@yahoo.com)
• UIN : Nur Hanisah (+62085691323687) (anyssnisa@yahoo.com) / Ikram (081807923717) (ikram_02@yahoo.com)
• TRISAKTI: Syahmi (081808976670) (mhd_syahmi@yahoo.com)
• UI: Padma (08176380352) (padma_2112@yahoo.com)
TERIMA KASIH ATAS PERHATIAN & KERJASAMANYA…
PROMOSIKAN INI KEPADA TEMAN-TEMAN ANDA JUGA!!!!!!! JANGAN LUPA, SEGERA YUK!!!

PeNgOrBaNaN??  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in



Entri kali ni aku tujukan khas buat mereka-mereka di luar sana yang sedang meniti jalan dakwah. Siapa mereka??? Setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dan RasulNya terpikul dengan beban dakwah...bukanlah hanya mereka yang bergelar da'ei/da'eiah, murabbi/murabbiah, naqib/naqibah..tapi SETIAP orang..Firman Allah SWT:
"....dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan taqwa..."[QS Al Maaidah:2]


FirmanNya lagi dalam Surah Ali 'Imran ayat 104 (maksudnya):
"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung." [Ali 'Imran;104]

Maka, sekalipun kita dalam kelompok yang kecil atau terisolasi, tetaplah, taggungjawab dakwah tidak harus dilepaskan begitu sahaja, harus wujud di kalangan mereka orang-orang yang mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Dan tahukah pembaca blog sekalian, siapakah golongan yang beruntung antara kita?

"Demi masa...Sesugguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran" [Al-'Asr:1-3]

Kita tahu bahawa dakwah adalah kewajipan setiap Muslim, tetapi itu bukanlah bererti setiap orang berhak bercakap tentang Islam sekehendaknya/sewenang-wenangnya dengan berpandukan rasional fikiran semata-mata, seperti prinsip yang dipegang oleh golongan yang beraliran Mu'tazilah/Islam Liberal.
Hendaklah sesiapa yang mengajak kepada Islam yang sebenar serta penghayatannya, menelusuri dasar pijak yang berikut ini:
1. Al-Quran dan As-Sunnah.
2. Pemahaman Salafussoleh (para Sahabat, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in).
3. Melalui ulama'-ulama' yang berpegang teguh pada pemahaman tersebut.
4. Mengutamakan dalil-dalil yang sahih


Bagi mereka yang ada kesedaran untuk berdakwah, sudah pasti, ia bukanlah satu jalan yang sangat mudah..Banyak liku-liku dan ujian maupun cubaan yang pasti bertandang, bermacam ragam perangai orang yang didakwahi akan terlihat, banyak sokongan dan banyak pula kritikan tak kiralah kritikan membina maupun kritikan berupa umpat, caci, maki, keji dan fitnah...di situlah kesabaran dan keimanan seorang penegak kebenaran teruji, ...Apa yang harus dilakukan? Apa yang menjadi motivasi kita?

"...Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain), dan hanya kepada Tuhanlah engkau berharap," [QS Al-Insyirah, 94:5-8]

"Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap berlemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.
Oleh itu, maafkanlah mereka dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian, apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat) maka bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya" [Ali Imran 3:159]


Dapat diperhatikan bahawa sunnah Rasulullah SAW dalam menegur para sahabat ialah:
1. secara lemah-lembut
2. senandainya baginda bersikap keras lagi kasar, nescaya "....mereka lari dari kelilingmu."
3. Rasulullah SAW memulakan dengan memaafkan mereka, mendoakan keampunan bagi mereka
4. Selepas itu, Rasulullah SAW berbincang dengan mereka "...bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu."
5. Last but not least, baginda bertawakkal kepada Allah SWT.

Ayuh, laksanakanlah step2 di atas ini dalam rangka mengajak orang lain (ibu bapa, keluarga, sahabat etc) ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran, janganlah kita hukum menghukum mereka yang masih belum mengerti dan memahami, ketahuilah yang sesungguhnya Islam sifatnya mendidik, bukanlah menghukum. Banyakkanlah bersabar dalam meniti jalan dakwah, walaupun suatu saat, perjuangan terasa sepi seorang diri tanpa siapa-siapa di sisi, apalah sangat pengorbanan kita yang jauh panggang dari api bila dibandingkan dengan dakwah dan pengorbanan Rasulullah SAW yang kesannya masih terasa sehingga ke hari ini...saat ini..tentu, kita-kita yang mencintai sunnah Baginda Rasulullah SAW sangat merinduinya, apatah lagi Baginda, kerana cinta pada umat, nyawa sendiri baginda pertaruhkan!! Walaupun tidak pernah bersua dengan umat selepas kewafatannya, tapi sudah bisa mengungkapkan RINDU!!! Sebak rasa hati ini..Pantaskah kita mengingkari ajakan dan ajaran utusan Allah SWT buat kita ini???

Fikirkanlah kepentingan umat, bukan kepentingan diri..
Dari anas ra, dari Nabi SAW, beliau bersabda:
"Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga dia mencintai (kebaikan) untuk saudaranya sebagaimana dia mencintainya untuk dirinya".
[HR Bukhari Muslim].
Apabila anda menyintai saudara anda dan mahukan kebaikan untuk mereka semua termasuk diri anda, anda tidak akan teragak-agak untuk melakukan pengorbanan, dan tidak perlulah kita mengungkit segala pengorbanan yang telah kita taburkan untuk kepentingan umat, serahkan semuanya pada Allah SWT.
Di sini, saya turut menyelitkan sedutan video2 dengan harapan bingkisan yang saya bikin ini dapat memberi semangat dan kekuatan kepada mereka yang ikhlas dan jujur menegakkan agama Allah, Islam, yang tulen, suci lagi murni ini...termasuklah motivasi kepada diri saya sendiri....Janganlah anda menitiskan air mata...Salam perjuangan..



Oops, I did it Again!!!  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

huh...
Dah berkali-kali aku berpesan pada diri limit kan time 'hanyut' depan internet...
Tapi nampak gayanya masih tak berjaya...Kekuatan perlu dibina, jangan ditunggu..
Puasa...Menahan lapar dan dahaga, lagi 1 jam setengah nak berbuka...sabar..
Kuliyah hari ni, start jam 8.30 am dengan mata kuliyah Parasit yang hanya mengambil waktu 1 jam, belajar tentang Sprozoa, tentang daur skizogoni dan sporogoni, tentang Taxoplasma Gondii, kongenital..belum review dan mungkin takkan untuk hari ni..
Lepas tu, ada praktikum IMTKG (Dental Materials)~ mengukir gigi Molar 1 rahang atas sebelah kiri...sekarang buat stage finishing, wuargh..bukan senang nak korek2 tuberculum2 gigi molar nih, siap ada tuberculum of carabelli lagi dan 3 akar. Occlusal gigi M1 atas kiri aku sepertinya tidak begitu berjaya, tapi usaha akan diteruskan minggu depan..
Then, ada kelas Etika. Kalau nak ikut, hari ni ada quiz tentang Malpraktek dan Tnaggungjawab Dalam Pelayanan Kesehatan, tengok-tengok dosen tak ada, patutnya aku liat sangat menghafal semalam, macam tau2 ja quiz bakal dibatalkan, so, dapat la pulang awal donk!! Sebab pulang awal la aku melepak berjam-jam depan internet mengupdate aku punya blog nih. Ok, insyaAllah ini kali terakhir, tak pon, 2 kali lagi..haha..
pening2..apa yang nak ditulis sebenarnya??
Hari ni diare and dehydration...sabar...
Tugas IMTKG yang bakal dikumpul dan dipresentasikan besok belum disiapin, masih menunggu files dari anggota kelompok, mungkin malam ni after berbuka baru nak start impak maksima dan menyalakan lilin di tengah malam untuk menyiapkannya...info dan pengetahuan asas hasil perkongsian ilmu dengan kawan-kawan dan seniors dah ada sikit..tinggal baca lagi, edit, arrange, besok print dan..langsung jadi untuk dihantar..Moga Allah permudahkan urusan...
Sekarang Jakarta time sore dan akan melabuhkan tirai siangnya dalam masa 1 jam lebih lagi..Di bawah ini salah satu dzikir yang harusnya dibaca pada sore hari (translation version):
"Kami telah memasuki waktu sore dan kerajaan hanya milik Allah, segala puji hanya milik Allah. Tidak ada Ilah yang berhak diibadahi kecuali Allah Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan dan bagiNya pujian. Dia lah yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Wahai Rabb, aku mohon kepadaMu kebaikan di malam ini dan kebaikan sesudahnya. Aku belindung kepadaMu dari kejahatan malam ini dan kejahatan sesudahnya. Wahai Rabb, aku berlindung kpada Mu dari sifat malas dan kejelekan di hari tua. Wahai Rabb aku berlindung kepada Mu dari seksaan di neraka dan siksaan di kubur"

[HR Muslim]

Adakah permintaan yang lebih baik selain dari memohon perlindunganNya dari api neraka dan seksa kubur??? Renung-renungkan...

R U in Luv With Sum1?  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in


Salam...kurang berminat sebenarnya nak cerita bab2 cinta..tapi, artikel kali ni btul2 menarik hati saya..soalnya, jatuh hati tu satu lumrah manusia, cinta pon 1 fitrah..bagaimana untuk memperoleh cinta yang halal dan indah? Nah, kalau anda seorang yang berpegang teguh pada syariat Allah, anda akan tahu jawapannya, Allah tau cinta itu fitrah manusia, Dia mengharamkan kita dari menghampiri zina tetapi Dia menghalalkan kita pernikahan. Baru-baru ini aku ada join satu aktiviti(talkshow) Keputrian kampus, khas untuk akhawat2 yang bertemakan "Jadikanlah Cinta Halal dan Indah" -Akan dibawa ke mana cintamu? Speaker nya bunda Fathiyah Dan MC nya Che Che Kirani, seru bangat, senang bangat, santai bangat. Ingat nak share especially ngan sisters Moestopo, tapi mungkin kita perlu 1 sessi yang berasingan untuk share tentang anjuran bernikah, persiapan2 ke alam pernikahan, kriteria calon pilihan,komunikasi dengan orang tua tentang alam pernikahan, ttg walimah dan skills dan seni2 yg seorang wanita perlu tahu, tentang alam rumahtangga (peranan dan tgjwb dsbg)-utk sessi ni, kita mungkin perlu kerjasama dari mereka yang berpengalaman. Justeru, tak timbul soal coupling etc, yang ada hanyalah pernikahan. Di bawah ini, hanya perkongsian yang membuatkan hati saya rasa terusik sedikit (bukan ttg pernikahan)..haha..skema la pulak..tp suka kalau dapat share ngan sahabat2 esp housemates saya...


are you in love with someone?


When you are together with that special someone, you pretended to ignore that person However, when that special someone is not around you might look around to find him or her. At that moment, you are in love.
Although there is someone else who always makes you laugh, your eyes and attraction might go only to that special someone, then you are in love.
Although that special someone was supposed to have called you long back, to let you know of his or her safe arrival, your phone is quiet, you are desperately waiting for the call! At that moment, you are in love.
If you are much more excited for one short email, you are in love.
when you find yourself as one who cannot erase all the messages in your answering machine because of one message from that special someone, you are in love.
When you get a couple of free movie tickets, you would not hesitate to think of that special someone, and then you are in love.
You keep telling yourself ‘that special someone is just a friend’, but you realize that you cannot avoid that person’s special attraction, at that moment you are in love.
While you are reading this entry, if someone appears I n your mind, then you are in love with that person.

copy paste: muhammad aiman salmi
jadi, adakah sesiapa yang muncul di benak fikiran anda sekarang? tepuk dada tanyalah hati..huahua..tapi janganla melayan sangat, teruskan kerja yang patut korang buat sekarang..daa..

*Di atas tu, gambar sisters Moestopo (Malaysians)..=)

Apakah Tuhan Menciptakan Kejahatan?  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Assalamualaikum wbkth..baru-baru ni aku diberi tugas untuk membahas persoalan ini untuk subjek Filsafat Moral/Ilmu. Dosennya seorang yang beragama Kristen, tetapi agak liberal. Haha..maksud aku, walaupun dia Kristen, dia percaya pada Tuhan Yang Maha Esa (fitrah la kan), aku tak tanya lah pulak adakah dia percaya pada konsep Trinity dsbg, soalnya Kristen pun ada banyak cabangnya jugak spt Orthodox dsbg. Sebenarnya, bagi orang-orang beriman, org2 mukmin, konsepnya, "we hear and we obey"..Tak perlulah kita fikirkan secara mendalam tentang persoalan seperti persoalan di atas, dah Allah suruh buat baik, so, kita cari yang baik je lah untuk diamalkan dan tinggalkan apa yang dilarang, tu tugas kita yang utama sebagai khalifah dan hamba atas muka bumi ni. Tapi, memandangkan pak dosen aku ni org nya agak "philosophy" dan kebetulan subjek yang diajar ni subjek Falasafah, so, layan je la untuk memenuhi SKS. Ni hasil kerja aku, aku harap kalau aku ada buat apa-apa kesalahan,kurang jelas, kurang kukuh, kurang mantap mohon dibetulin ya ~ memang serba kekurangan sbb aku baru buat benda ni last minute, pagi tadi, ilmu pun tak cukup lagi, dan kalau ada apa2 nak tambah pun boleh tapi kena ada dalil yang sahih. Rujukan aku, of course Al-Quran, dan artikel UHF tentang "Tuhan Islam Kejam?? (bhg 2) dan artikel Asma wa Sifat dari blog Aqeedah bro Nawawi, dan selain tu, dari situs http://www.islamtomorrow.com/ dan juga JIL(Jaringan Islam Liberal). Ups, jgn salah paham, aku nak tengok apa yang rasionalis mereka cakap tentang Allah berlandaskan dan compare kan dgn manhaj ASWJ....di bawah ini adalah pembahasan aku:-

Kejahatan berarti tindakan yang sangat keji, yang biasanya dilaksanakan atas kepentingan tertentu, atas dasar kriminal dan kekerasan di antara manusia, serta menimbulkan efek negatif seperti kesengsaraan kepada manusia lain. Contoh kejahatan adalah kebencian, ketidakadilan, pembunuhan, dan perlanggaran hak-hak asasi manusia lainnya dan bencana.
Persoalannya, apakah kejahatan-kejahatan ini diciptakan Tuhan? Bagi membahas hal ini (persoalan tentang sifat-sifat Allah), saya harus menggunakan dalil-dalil dari sumber Al-Quran dan hadis-hadis shahih, tidak mungkin saya menggunakan akal fikiran yang terbatas karena persoalan ini melibatkan sifat-sifat Allah, pencipta Yang Maha Esa.

Di dalam Al Quran, jelas, Allah berfirman:
Barangsiapa menghendaki kemuliaan, maka ketahuilah kemuliaan itu semuanya milik Allah (Fathir 35: 10)

Allah memiliki nama-nama yang baik dan mulia (Asma’ ul Husna), nama-nama yang mulia ini bukanlah sekadar nama kosong yang tidak mengandungi makna dan sifat, justeru ia adalah nama-nama yang menunjukkan kepada makna yang mulia dan sifat yang agung (misalnya, maha suci, maha penyayang, maha adil). Kita mengetahui bahawa apa yang Allah sifatkan untuk Diri-Nya adalah haq (benar), tidak mengandungi teka-teki dan tidak untuk dibongkar. Tidak ada satu pun yang menyamai-Nya, juga tidak dalam perbuatan-Nya.
Mengenai kebaikan dan kejahatan, pada dasarnya Tuhan telah menggariskan dengan jelas. Tergantung kepada manusia itu sendiri. Apakah mau ke jalan kebaikan ataukah ke jalan kejahatan. Sebenarnya kita diberikan dua opsi, pertama jalan kebaikan, yaitu jalan yang Tuhan ridhai, kedua jalan kejahatan yaitu jalannya Iblis dan syetan, yang tidak ingin manusia pada jalan kebaikan.
Firman Allah SWT dalam Surah Asy Syams (91: 8-10)
“Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaannya. Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu). dan sungguh rugi orang yang mengotorinya”.

Firman Allah, dalam surah Al-Balad (90:10 dan 11):-
”Dan kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan (kebajikan dan kejahatan). Tetapi dia tidak menempuh jalan yang mendaki dan sukar?”

Dalam surah Az-Zumar 39:18 – “(yaitu) mereka yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang2 yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan mereka itulah yang diberi akal yang sehat.” Ayat ini menyatakan orang yang diberi hidayah adalah orang yang mendengar hujah dan selepas itu membuat pilihan yang benar berdasarkan keyakinannya pada kebenaran.


Al-’Araf 7:12 – Allah berfirman, ”Apakah yang menghalangimu (sehingga) kamu tidak bersujud (kepada Adam) ketika Aku menyuruhmu? Iblis menjawab, ”aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.”

Al-‘Araf, 7:13- Allah berfirman, ”maka turunlah kamu darinya (syurga); kerana kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya. Keluarlah! Sesungguhnya kamu termasuk makhluk yang hina.”

Al-Kahfi 18:50 – ”dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada para malaikat, ”sujudlah kamu kepada Adam!” maka mereka pun sujud kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka, dia mendurhakai perintah Tuhannya. Pantaskah kamu menjadikan dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain Aku, padahal mereka adalah musuhmu? Sangat buruklah iblis itu sebagai pengganti Allah bagi orang yang zalim. ”

Al-’Araf, 7:27 : ”Wahai anak cucu Adam! Janganlah kamu sampai tertipu oleh setan sebagaimana sebagaimana halnya setan telah mengeluarkan ibu bapakmu dari surga....................Sesungguhnya Kami telah menjadikan setan-setan itu pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman”

Al-’Araf, 7:28 ”Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata ”kami mendapati nenek moyang kami melakukan yang demikian dan Allah menyuruh kami melakukannya”, katakanlah, Sesungguhnya Allah tidak pernah menyuruh berbuat keji. Mengapa kamu membicarakan tentang Allah apa yang tidak kamu ketahui?”

Antara sifat Allah ialah iradah (berkehendak).
”Sesungguhnya keadaan kekuasaannya apabila ia menghendaki adanya sesuatu, maka Dia hanyalah berkata: " Jadilah!". maka terjadilah ia.” (Yasin 36: 82)

Iradah kauniyah tidak mengharuskan mahabbah (cinta Allah). Terkadang Allah menghendaki terjadinya sesuatu yang tidak Dia cintai, tetapi dari hal tersebut akan lahir sesuatu yang dicintai Allah. Seperti penciptaan Iblis dan segala yang jahat lainnya untuk tujuan ujian dan cubaan. Firman Allah SWT,
"Maka sesiapa Yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa Yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang Yang tidak beriman. (al-An’am 6: 125)


Harus diingat, meskipun Allah SWT telah menciptakan nafsu dan iblis sebagai yang merupakan unsur kejahatan, tetapi Allah telah mengingatkan kita agar mengikuti kebaikan dan meninggalkan kejahatan, seperti firmanNya yang bermaksud:

”Dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berbuat baik. ”(al-Baqarah: 195)
” Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.” (al-Baqarah 2: 222)
”Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.” (al-Baqarah 2: 195)

Allah berfirman lagi dalam surah Al-Insan, 76: 3, ”Sungguh, Kami telah menunjukkan kepadanya jalan yang lurus, ada yang bersyukur dan ada pula yang kufur.”
Dalam Surah al-Baqarah, 2:89, Allah berfirman: ”dan setelah sampai kepada mereka kitab Al Quran dari Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka (tauhid yang diajarkan taurat),..........ternyata setelah sampai kepada mereka apa yang telah mereka ketahui itu, mereka mengingkarinya. Maka laknat Allah bagi orang-orang yang ingkar.”
Suatu perkara yang Allah kehendaki ianya terjadi (baik maupun jelek) tidaklah berarti Allah meredhainya namun Allah tetap mengizinkannya kerana sesuatu sebab atau hikmah yang ingin dicapai di sebalik sesuatu yang terjadi atau tercipta, firmanNya:

Dan katakanlah: “Kebenaran itu ialah yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah dia beriman; dan sesiapa yang mahu kufur ingkar, biarlah dia mengingkarinya.” [al-Kahf 18:29]

Allah memiliki sifat qudrah, kuasa untuk melakukan apa saja yang dikehendakinya, sebagaimana Dia juga menafikan dari Diri-Nya sifat ‘ajz (lemah) dan lughub (letih).
”(sudah tetap) Bahawa kekuasaan Allah tidak dapat dilemahkan atau dihalangi oleh sesuatupun sama ada di langit atau di bumi; Sesungguhnya ia adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.” (Fathir 35: 44)

”Katakanlah: "Dia lah Yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana), dari sebelah atas kamu, atau dari bawah kaki kamu,” (al-An’am 6: 65)

”Allah jualah Yang Menguasai alam langit dan bumi serta segala yang ada padanya; dan Dia lah jua yang Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (al-Ma’idah 5: 120)

Jika sesorang mengetahui bahawa Allah adalah Hakim yang Maha Adil, tidak menyukai kezaliman, kecurangan, dosa, dan permusuhan; dan Dia Maha Membalas dendam terhadap orang-orang yang zalim atau orang-orang yang melampaui batas atau orang-orang yang berbuat kerusakan, maka ia pasti akan menahan diri dari kezaliman, dosa, kerosakan, dan khianat. Dan dia akan berbuat adil atau optimis sekali pun terhadap dirinya sendiri, juga akan bergaul dengan teman-temannya dengan akhlak yang baik. Dan masih banyak lagi pengaruh terpuji lainnya kesan mengetahui nama-nama Allah dan beriman kepada-Nya.

Demikianlah, Allah memperkenalkan Diri-Nya dengan nama-nama itu agar hamba-Nya mengenal-Nya dan memohon kepada-Nya sesuai dengan isi kandungannya dan juga agar sentiasa berbuat baik kepada sesama hamba-Nya yang lain. Allah berfirman lagi,
”Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Ali Imran 3: 31)

Intinya, Tuhan menciptakan iblis dan segala sesuatu yang wujud dan terjadi atas dunia ini, tapi Tuhan bukanlah kejahatan, sebaliknya Dia memberikan kita pilihan untuk memilih yang baik dan yang buruk, Dia telah menjadikan manusia itu berakal untuk berpikir dan membedakan antara yang baik dan buruk, namun akal manusia itu masih terbatas, tidak sampai pengetahuan tentang alam ghaib dan sebagainya sehingga terkadang timbul salahtafsir terhadap sesuatu, termasuklah salah mengerti tentang tuhannya. Lalu, Allah menurunkan petunjuk dan peringatan kepada manusia berupa Al-Quran dan model terbaik, yaitu Nabi Muhammad SAW. Nah, manusia yang berakal dan berkemampuan seharusnya berusaha mencari dan mengkaji petunjuk-petunjuk ini, unsur kejahatan yang dicipta itu seperti bala bencana dan sebagainya hanyalah sebagai ujian Allah kepada umatnya di atas muka bumi ini yang mengandung pelbagai tujuan, antaranya ialah bertujuan menambahkan rasa cinta dan dekat kita kepada Khaliq (pencipta), dan sebagai syarat memperoleh syurga. firman Allah SWT:
Dialah yang menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji kamu, siapakah di antara kamu yang paling baik perbuatannya” (al-Mulk/67:2).

“Dan sesungguhnya akhirat itu lebih baik dan lebih kekal” (QS al-A`la/ 87:17).

“Dan tidaklah kehidupan dunia ini kecuali hanya senda gurau dan permainan” (QS Muhammad / 47:36).

”Apakah orang-orang itu menyangka bahwa mereka akan dibiarkan saja berkata: ’Kami beriman’ padahal mereka belum diuji?” (al-`Ankabut, 29:2)

“Dan sungguh akan Kami uji kamu dengan sesuatu yang berupa ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Namun sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar” (Al-Baqarah / 2:155)


Rasulullah SAW bersabda: "Tak ada satu musibah pun yang menimpa seorang muslim, kecuali Allah dengan itu akan menghapus dosa dan kesalahannya, walaupun hanya sepotong duri yang menusuknya". (HR Bukhari dan Muslim).

Selain itu, kejahatan-kejahatan, bala bencana, dan kerusakan yang terjadi memiliki tujuan lain yaitu sebagai bukti kasih sayang Allah kepada hamba-Nya, sebagai meningkatkan jati diri, pengukur tahap keimanan, sebagai peringatan kepada yang leka, sebagai balasan kepada orang shalih yang tidak melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar, menguji sikap orang yang terlepas daripada musibah, bala’ dan fitnah. Andai semua yang tercipta di dunia berupa perkara kebaikan, untuk apa dunia diciptakan? Analoginya, ujian-ujian semester yang kita ikuti itu juga mempunyai pilihan yang salah dan tepat, tinggal memilih aja yang benar (berasaskan ilmu dan usaha), terus kita akan berjaya.

Farhani binti Md Azizan
Kelas A
2007-11-152
5 Juni 2008

end...banyak lagi ayat2 AQ yang boleh dijadikan hujjah sebenarnya... banyak amalan sunnah dan doa2 yang dah Nabi ajar untuk lindungi diri dari kejahatan(spt bisikan syaitan, kejahatan sihir, kejahatan org yg dengki mendengki, kejahatan makhluk ciptaanNya, so amalkan lah, ni la kepentingan amalkan hidup ilmu yang sahih (AQ & AS), dpt protect diri dari syaitan dan kejahatan...ok, sekian dulu, gtg...class starts at 7.40 am..daaa...Assalamualaikum wbkth.

The Science of Hadeeth  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Components of Hadith

A hadith is composed of three parts:
Matn (text), isnad (chain of reporters), and taraf (the part, or the beginning sentence, of the text which refers to the sayings, actions or characteristics of the Prophet (PBUH), or his concurrence with others action). The authenticity of the hadith depends on the reliability of its reporters, and the linkage among them.

Classifications of Hadith

A number of classifications of hadith have been made. Five of these classifications are briefly described subsequently.

1. According to the reference to a particular authority
Four types of hadith can be identified.

* Qudsi - Divine; a revelation from Allah (SWT); relayed with the words of the Prophet (PBUH).
* Marfu - elevated; a narration from the Prophet (PBUH), e.g. I heard the Prophet (PBUH) saying ...
* Mauquf- stopped: a narration from a companion only, e.g., we were commanded to ...
* Maqtu' - severed: a narration from a successor.

2. According to the links of Isnad - interrupted or uninterrupted
Six categories can be identified.
* Musnad - supported: a hadith which is reported by a traditionalist, based on what he learned from his teacher at a time of life suitable for learning; similarly - in turn - for each teacher until the isnad reaches a well known companion, who in turn, reports from the Prophet (PBUH).
* Mutassil - continuous: a hadith with an uninterrupted isnad which goes back only to a companion or successor.
* Mursal - hurried: if the link between the successor and the Prophet (PBUH) is missing, e.g. when a successor says "The Prophet said...".
* Munqati - broken: is a hadith whose link anywhere before the successor (i.e., closer to the traditionalist recording the hadith) is missing.
* Mu'adal - perplexing: is a hadith whose reporter omits two or more consecutive reporters in the isnad.
* Mu'allaq - hanging: is a hadith whose reporter omits the whole isnad and quotes the Prophet (PBUH) directly (i.e., the link is missing at the beginning).



3. According to the number of reporters involved in each stage of Isnad
Five categories of hadith can be identified:
* Mutawatir - Consecutive: is a hadith which is reported by such a large number of people that they cannot be expected to agree upon a lie, all of them together.
* Ahad - isolated: is a hadith which is narrated by people whose number does not reach that of the mutawatir.
It is further classified into:
* Mash'hur - famous: hadith reported by more than two reporters.
* Aziz - rare, strong: at any stage in the isnad, only two reporters are found to narrate the hadith.
* Gharib - strange: At some stage of the Isnad, only one reporter is found relating it.



4. According to the nature of the text and isnad
* Munkar - denounced: is a hadith which is reported by a weak narrator, and whose narration goes against another authentic hadith.
* Mudraj - interpolated: an addition by a reporter to the text of the hadith being narrated.



5. According to the reliability and memory of the reporters
This provides the final verdict on a hadith - four categories can be identified:
* Sahih - sound. Imam Al-shafi'i states the following requiremetts for a hadith, which is not mutawatir, to be acceptable "each reporter should be trustworthy in his religion; he should be known to be truthtul in his narrating, to understand what he narrates, to know how a different expression can alter the meaning, and to report the wording of the hadith verbatim, not only its meaning".
* Hasan - good: is the one where its source is known and its reporters are unambiguous.
* Da'if - weak: a hadith which fails to reach the status of hasan. Usually, the weakness is: a) one of discontinuity in the isnad, in which case the hadith could be - according to the nature of the discontinuity - munqati (broken), mu'allaq (hanging), mu'dal (perplexing), or mursal (hurried), or b) one of the reporters having a disparaged character, such as due to his telling lies, excessive mistakes, opposition to the narration of more reliable sources, involvement in innovation, or ambiguity surrounding his person.
* Maudu' - fabricated or forged: is a hadith whose text goes against the established norms of the Prophet's sayings, or its reporters include a liar. Fabricated hadith are also recognized by external evidence related to a discrepancy found in the dates or times of a particular incident.


Jom belajar ilmu hadis!!(Abdurrahman.org collections)

Sebaik-baik Wanita??  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin). Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya

Poligami 2  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in ,

Salam..

http://www.dentistsupermuslim.blogs.friendster.com/

Baca dulu post di blog friendster aku tentang nikah muda dan poligami. Tu hanya piece of mind aku.
Pokoknya, sekarang ni, tok sah lah kita dok marah orang-orang yang mempertahankan poligami, dah poligami tu ada dalam syariat, halal, dan ada syarat2nya yang harus dipenuhi. Kalau ada wanita yang teraniaya sebab suami dia kahwin lebih dari 1, itu bukan salah poligami, tapi itu salah lelaki tu yang tak kenal tanggungjawab, tak da ilmu, tak tau nak berlaku adil tapi tergedik-gedik nak kahwin lebih dari sorang, dia rasa mampu, tapi Allah dah kata dalam surah An Nisa' ayat 3, kalau rasa tak dapat berlaku adil, tok sah kahwin lebih dari satu, nanti berlakulah kezaliman.

Pelik juga bila poligami yang sifatnya melindungi wanita dan tidak menzalimi tiba-tiba diamalkan oleh mereka yang suka melakukan kezaliman dan orang2 yang jahil. Mana pergi mereka2 yang berilmu dan adil? Dah tak adakah mereka di muka bumi ni? Tunjuk la sikit kat masyarakat model poligami yang baik.. Ada yang tak berani ke? Wallahu3lam.

Aku bukannya nak cuba2 galakkan orang lelaki poligami, memang bukan senang kalau nak poligami, dan wanita pun bukannya mudah nak terima kenyataan bila suaminya nak berpoligami. Jadi, aku menyeru wanita2 di luar sana supaya prepare lah dari sekarang, dari segi kemahiran, ilmu agama maupun ilmu professional@alam kerjaya, prepare dari segi kewangan, dari segi ketahanan spiritual dan mental serta emosi, semuanya kena balance sebab sekarang ni poligami bukannya suatu yang mustahil lagi.
Bagus juga kalau wanita2 dapat berkongsi kasih sayang dan kebahagiaan dari seorang lelaki bernama suami, lebih2 lagi bila lelaki itu adalah lelaki yang soleh, itupun salah satu cara kita membantu kaum kita juga, dapat kembangkan zuriat keturunan lebih-lebih lagi kalau anak anugerah Allah tu diserahkan untuk berjuang di jalanNya, untuk menyambung risalah perjuangan Rasulullah SAW. Itulah yang diharapkan dari poligami, dengan bertambah eratnya silaturrahmi dan persaudaraan umat Islam. Bagus je gambarannya...
Tapi bukanlah itu yang berlaku sekarang...Syariat mulia ini telah dinodai dengan kekurangajaran dan kezaliman si pelakunya (pada zaman sekarang)...Siapa lagi nak bangun membela sunnah? Siapa lagi nak bangun melindungi mereka2 yang tertindas? Kitalah...umat Islam..lalu apa dan bagaimana caranya????
Aku beri ruang untuk korang fikir-fikirkan jawapan ni, dan bukan hanya fikir, tapi bertindaklah, buat persediaan, baik lelaki mahupun wanita...

Sekian dulu. Wslm

PoLiGaMi  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in ,

An-Nisa’ 4:3 – dan jika kamu khawatir tidak akan berlaku adil terhadap hak2 perempuan yatim bilamana kamu menikahinya, maka nikahilah perempuan lain yang kamu senang: 2, 3, atau 4,. Tetapi jika kamu khawatir tidak akan mampu berlaku adil maka nikahilah seorang sahaja, atau hamba sahaya perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu lebih dekat agar kamu tidak berbuat zalim


Antara sebab ayat ini bermula dengan berkahwin dua, bukan berkahwin satu:

1. Ayat ini diturunkan kepada orang yang berpoligami dengan anak yatim tetapi tidak berlaku adil terhadap mereka. Dengan itu, Allah SWT membenarkan mereka berpoligami dengan anak yatim dengan syarat keadilan, jika tidak mampu berlaku adil mereka boleh berpoligami dengan wanita lain. Maka sudah tentu kebenaran poligami bermula dengan berkahwin dua.

2. Ayat ini juga ditujukan kepada orang yang ingin berkahwin lebih dari satu tetapi takut tidak berlaku adil, dengan itu kebenaran berkahwin lebih dari satu adalah berkahwin dua, kemudian tiga dan empat.

3. Ayat ini menceritakan tentang keadilan antara isteri-isteri dan keadilan antara isteri-isteri sudah tentu dengan adanya isteri kedua atau ketiga atau keempat. Jika hanya satu isteri, tidaklah termasuk dalam masalah keadilan antara isteri-isteri. Oleh kerana ayat ini suruhan berlaku adil antara isteri -isteri maka sudah tentu dimulakan dengan yang beristeri dua.

4. Ayat ini bukan dalil suruhan berkahwin kepada yang belum berkahwin. Kerana suruhan berkahwin terdapat di dalam dalil-dalil yang lain. Tetapi ayat ini merupakan ayat kebenaran berpoligami dan poligami bermula dengan dua.

Rujukan:
1. Asbabu an-Nuzul oleh Al-Wahidi: m/s: 49.
2. Tafsir al-Jalalain: ayat 2-3 surah an-Nisa'.
3. Tafsir Ibn 3asyur: 3/320.


An-Nisa’ 4:129 – ”dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara istri2mu, walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, karena itu janganlah kamu cenderung kepada yang kamu cintai, sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung,. Dan jika kamu mengadakan perbaikan dan memelihara diri dari kecurangan, maka sungguh Allah maha pengampun, maha Penyayang.”


Ayat 129, surah al-Nisa’ itu sebenarnya membicarakan keadilan mutlak yang tidak mungkin dapat diberikan oleh insan. Keadilan mutlak membabitkan semua aspek, perasaan kasih sayang yang ada dalam hati, cara hubungan seks dan segalanya. Ini semua bukan dalam batas kemampuan insan. Sehinggakan insan tidak mampu menjadikan kadar kasih sayangnya terhadap anak-anaknya sama, demikian jugalah terhadap isteri-isterinya. Bagi anak yang lebih manja dan pandai mengambil hatinya tentu perasaan cintanya lebih. Demikian juga isteri. Namun apa yang dituntut ialah agar persoalan akhlak pergaulan dan sikap, persoalan kebendaan hendaklah dalam timbangan keadilan dan kesaksamaan kerana itu dalam batas kemampuan insan. Tidak boleh dijadikan perasaan cinta dalam hati membawa kepada ketidakadilan dalam tindakan. Oleh itu, sambungan ayat itu menyebut, maksudnya: “Oleh itu, janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Assalamualaikum...
baca dulu blog salah seorang sahabat alam maya aku:
http://the-authenthic.blogspot.com/2008/06/kenapa-asyik-nak-pertahan-poligami.html
Ok..aku sangat setuju bila dia cuba bangkit mempersoalkan kenapa kita diam membisu bila ada wanita yang dipoligami dizalimi, contoh kasus, wanita ditinggalkan suami seperti layang-layang terputus tali tanpa nafkah dan khabar berita, lebih-lebih lagi bila si isteri baru nak kenal Islam.

Aku nak bagi info sikit pasal poligami.
Syeikh Bin Baz ketika ditanya apakah hukum poligami, adakah harus ataupun sunat?
Jawabnya: Hukumnya sunat, kerana:
-ayat surah al-Nisa'
-kerana itu amalan Nabi SAW.
rujukan: Fatawa Islamiyyah 3/202.

Di dalam Islam, sememangnya digalakkan poligami bagi sesiapa yg mampu dan boleh berlaku adil. dan ia bertepatan dengan fitrah, keperluan waqi', dan hikmatnya terlalu banyak yg tidak mungkin diingkari oleh org yg berakal. antaranya:

-Allah telah menjadikan adat di dunia ini, perempuan lebih ramai dari lelaki, dan faktor2 kematian lebih banyak berpihak pada mereka. Kalau seorang lelaki hanya berkahwin dgn seorang wanita, maka berapa banyak wanita yg tidak akan mengenali lelaki, dan boleh terjerumus dalam lembah kemaksiatan. lihat: Adhwa Bayan 2/221 (tafsir surah Isra), Fi zilal Quran tafsir surah Nisa'.

-Hari-hari seorang wanita sentiasa berhadapan dengan haidh, nifas, letih, dan berbagai2 halangan daripada menunaikan kehendak seorang lelaki, yg biasanya bersedia sepanjang masa. Jika tidak dibenarkan kahwin melebihi seorang, akan tertahanlah kehendak mereka pada waktu itu.

-Semua wanita bersedia untuk berkahwin, sedangkan bukan semua lelaki mampu dan bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami. Jadi, wanita lebih ramai bersedia unt berkahwin berbanding lelaki. jika tiada poligami, bagaimana dapat disalurkan kemahuan dan persediaan kebanyakan wanita? rujuk: Adhwa Bayan Syanqiti 2/221.

-Kebiasaannya, kemampuan fizikal seorang lelaki dapat bertahan lama sehingga umur 70 ke atas. manakala wanita pula sudah tidak berkemahuan lagi ketika berumur 50 tahun. jadi, di sana masih berbaki 20-30 tahun bagi lelaki, dan mereka masih mampu malahan mahu unt ditunaikan hajatnya. ia boleh di selesaikan dengan cara poligami. rujuk: Fi Zilal Quran oleh Syed Qutb, Tafsir Al-Nisaa'.

Banyak lagi hikmah2 dan kebaikan2 yg diperolehi melalui poligami, dan ia sedia dimaklumi oleh org2 yg berakal.

Kemungkinan yg mengelirukan anda ialah sikap Syaikh dan Mufti Mesir, Syaikh Muhammad Abduh (Dr Muhd Imarah, Biografi Imam Muhammad Abduh,/240 (cairo, 1981), muridnya Syaikh Rashid Ridha (Tafsir alManar: IV/348-349) dan Shah Waliyullah alDihlavi yg mengharamkan poligami, begitu juga gerakan Feminisme (SIS dan Amina Wadud) atau gerakan Islam Liberal (JIL) yang mahu poligami dihentikan dan dihapuskan di atas persamaan gender (gender equality)


Poligami ini bukanlah digalakkan dalam Islam, tapi dibolehkan. Maksudnya ada syarat2 dan etika.
Mengenai tekanan perasan atau bantahan isteri dan keluarga isteri (mertua), Islam tidak melihat poligami dari aspek yg kecil (perasaan kaum isteri) tapi melihat pada fitrah lelaki dan keadilan sosial sejagat.
Oleh itu syarat2 poligami sama dgn syarat2 nikah yg biasa:
a. mampu nafkah zahir
b. mampu nafkah seksual

Dalil poligami: AQ 4: 3 ada menyebut wanita2 yg kamu senangi. maksudnya wanita2 soleh yg kita kahwini itu akan memberi manfa'at kepada diri suami dan pembangunan keluarganya. (Ibn Qayyim, I'lam alMuwaqqi'en 2/103; Imam Syinqiti, Adhwa' alBayan, 3/377).

amalan poligami juga adalah berdasarkan dan menepati kehendak hukum syarak .

Yang lebih jelas ia , amalan zina dan menyimpan " perempuan simpanan " adalah penyimpangan drp kehendak hukum syarak dan ia merupakan satu jenayah dan maksiat besar menurut pandangan Islam.

Kalau ada orang Islam yang menyalah-gunakan poligami , maka itu bukanlah alasan untuk ditentang amalan poligami .

Samalah jika ada orang yang menyalah-gunakan dadah , adakah ini menuntut agar kita menutup setiap hospital / klinik yang menggunakan dadah di dalam kaedah rawatan dan perubatan mereka ( allophaty ) ? .

Wajarkah bersikap sedemikian ? .

" Jangan disebabkan marahkan nyamuk , kelambu pula dibakar " .

Suami ada hak penuh untuk berpoligami, tapi sebaiknya dia hendaklah memaklumkan dulu kepada isteri pertama sebagai menghormati hak isteri sebagai muslimah dan manusia yg sama taraf di sisi Allah, hak untuk dimaklumkan dan hak untuk dia menyuarakan bantahan dan memfailkan perceraian kerana tidak setuju dimadukan.