Hak Isteri Terhadap Suami 3 - Menjaga dan Memelihara Kehormatan Isteri, Kedudukan dan Martabatnya.  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Rasulullah SAW bersabda, "Seorang suami adalah pemimpin dalam keluarganya. Dia kelak akan dimintai pertanggungjawaban terhadap orang yang dipimpinnya." [Muttafaq 'alaih].
Jagalah dan lindungilah kehormatan wanita atau isteri yang di bawah tanggungjawab mu wahai lelaki, laranglah ia daripada mendedahkan auratnya di depan mereka yang bukan mahramnya, dan berhias berlebih-lebihan di depan kahalayak umum.

Seorang pemimpin kepada seorang wanita itu juga perlu menasihatkan dan melarang isterinya daripada bercampur gaul dengan lelaki bukan mahramnya, ikhtilat bisa sahaja terjadi di tempat kerja dan di luar rumah. Awasilah isteri dan berilah perhatian kepadanya supaya jangan sampai ia melakukan hal-hal maksiat dan mungkar, melanggar perintah Allah SWT dan Rasulullah SAW, dan bimbinglah ia agar agama dan akhlaknya sentiasa indah dan terpelihara.
Allah SWT berfirman: "Para lelaki adalah pemimpin bagi para wanita." [QS An-Nisaa':34].....

This entry was posted on 4:09 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment