Hak Suami Atas Isteri 14 - Selalu Berusaha Membahagiakannya  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Antara hak suami atas isteri ialah selalu berusaha untuk membahagiakannya dan tidak jemu mendampingi seluruh hidupnya. Bersamanya ketika susah mahupun senang, sihat ataupun sakit, bermasaalah atau tidak bermasalah, kerana sudah sifat lelaki sememangnya memerlukan belaian sang isteri. Dengan layanan2 isteri tersebut, sudah pasti dapat membahagiakan suami, memang tidak mudah untuk seseorang wanita berlaku konsisten apatah lagi sesudah melahirkan anak dan komitmennya bertambah, tetapi sekurang-kurangnya berusahalah sedaya mungkin, demi mencari keredhaan Allah SWT dan memelihara keharmonian rumahtangga.

Janganlah seorang isteri meminta cerai dengan sebab yang tidak jelas. Rasulullah SAW bersabda, " Siapapun isteri yang meminta cerai pada suaminya tanpa sebab yang jelas, maka haram baginya bau syurga," [HR At-Tirmidzi].
"Wanita yang meminta cerai suaminya tanpa sebab adalah wanita munafiq."[HR At-Tirmidzi].
Saya mengajak para muslimah sekalian dan menasihatkan diri saya juga (utk masa hadapan) supaya sentiasa berusaha untuk menunaikan hak-hak yang disebutkan sebelum ini dengan baik . Sekiranya suami melakukan kekurangan, maklumkanlah kepadanya kekurangan yang dilakukan ketika memberikan hak2 wanita sebagai isteri dan berkonsultasilah tanpa perlu melibatkan pihak luar. Hal ini insyaAllah dapat menjamin kasih sayang yang berterusan sehingga dapat melahirkan masyarakat yang baik.

This entry was posted on 1:36 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment