Hak Suami Atas Isteri 6 - Menjaga Harta Suami  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Isteri bertugas untuk menjaga harta suaminya dan tidak menyedekahkannya tanpa izin suaminya, berdasarkan satu hadis, "Janganlah seorang isteri menginfaqkan sesuatu dari harta suaminya, kecuali dengan izinnya,". Ada yang bertanya, "walaupun makanan?" . Baginda menjawab, "Itu adalah sebaik-baik harta kita"[hasan(HR At-Tirmidzi)]

Bahkan termasuk hak suami ke atas isteri, adalah jika isteri memiliki harta, maka dia tidak boleh menginfakkan hartanya itu, melainkan dengan izin suaminya berdasarkan sabda Rasulullah SAW, "Isteri tidak berhak membelanjakan sedikit pun hartanya kecuali dengan izin suaminya," (menurut Albani dalam as-Saahihah no.775, sanad hadis ini dhaif tetapi memiliki beberapa penguat yang menunjukkan validitas nya).
Umumnya, hadis pertama di atas menunjukkan bahawa apa saja yang ingin dilakukan oleh isteri ke atas harta suaminya yang diamanahkan kepadanya, harus mendapat persetujuan dan keizinan daripada suami terlebih dahulu sekalipun untuk tujuan kebaikan. Namun, jika dilihat pada zaman sekarang, saya percaya kebanyakan suami akan bersikap fleksibel atas urusan ini malah terkadang dapat kita lihat, suami menyerahkan bulat2 kepada isteri untuk menguruskan hal ehwal kewangan/ekonomi rumahtangganya memandangkan mereka adalah pengurus yang baik.
Tentang hadis ke-2, saya tidak banyak ingin berkomentar, kerana ini adalah satu penemuan baru buat saya. Dan saya akan bertanya kepada yang lebih arif. Pending.

Seperkara yang harus kita ingat, sememangnya tugas sebagai isteri adalah menjaga harta suaminya dengan baik, jangan berlaku sewenang-wenangnya ke atas harta suami dan anggaplah ia sebagai satu amanah. Itu sudah cukup untuk difahami.

This entry was posted on 11:45 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment