Hak Suami Atas Isteri 8 - Tidak Mengungkit Harta yang Telah Diinfaqkan kepada Suaminya  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Allah SWT berfirman, "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan pahala sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti perasaan si penerima" [Al-Baqarah:264].

Isteri tidak boleh mengungkit-ngungkit harta yang telah disedekahkan kepada suami dan keluarganya sebab hal ini boleh menghanguskan balasan pahala.
Beri, dan lupakan...Seorang isteri yang menyayangi suaminya pastinya menghulurkan bantuan di saat suaminya memerlukan baik dari segi moral, tenaga dan kewangan, sekiranya dia mampu, sebagaimana Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah SAW yang rela meninfaqkan harta kekayaannya sebagai salah satu petanda sokongan beliau kepada Rasulullah SAW untuk kemudahan dakwah Islam.
Namun, jelek sekali sekiranya isteri sering mengungkit-ngungkit pemberiannya, tidakkah ia melukai hati suami? Berilah sebagai tanda kasih sayang dan sokongan, jangan mengungkit walaupun ketika bermasam muka.

This entry was posted on 3:26 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment