Sudahkah Anda Bersedia Melangkah ke Alam Rumahtangga?  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Bismillah..
Assalamu'alaikum wbkth..
Seorang teman sering bertanya, "bilakah saya akan update blogspot ni? Saya sendiri tercari-cari mood dan idea untuk mengulas isu yang sesuai, kalau asyik "copy paste" pun tak best juga, nak ulas tentang isu politik negara atau di Perak, macam malas nak layan la pulak..jadi, lebih baik saya menggunakan mood yang saya ada sekarang untuk bertanya kepada diri dan para pembaca "Sudahkah Anda Bersedia Untuk Mendirikan Rumahtangga??" kerana saya perhatikan anak-anak muda zaman sekarang terutama yang berkecimpung dalam da'wah, asal dibebani dengan masalah dakwah sikit, teman-temannya dinasihatkan untuk berumahtangga. Benar, boleh kita persetujui yang pernikahan boleh memberi kebahagiaan, ketenangan, dan sekaligus boleh menyelesaikan sebahagian masalah yang dideritai, sedar tak sedar, alam selepas perkahwinan akan menempah lebih banyak tanggungjawab baru yang belum pernah dilalui bila hidup mebujang, serabut nak fikirkan nafkah, nak beli motor baru (hehe),nak puaskan hati pasangan, nak memberi layanan yang terbaik dan lain2 yang semua sedia maklum, so, berkahwin ni, bukannya untuk "nak best" je, nak lepas rindu, nak pelihara kesucian diri, nak bercintan-cintun dan lain-lain yang sedia difahami oleh manusia normal yang punya hati dan perasaan serta fitrah cinta...
Saya tidak menafikan perkahwinan itu sangatlah dituntut, terutama kepada dua pemuda yang saling mencintai, Rasulullah SAW bersabda, "Kami tidak melihat di antara dua orang yang saling menyukai melainkan perkahwinan,"[Diriwayatkan oleh Ibn Majah di dalam sunannya, dinilai sahih oleh Albani]-sila semak.
Menikah termasuk perkara sunnah yang paling dianjurkan. Allah SWT berfirman..."Dan sesungguhnya Kami telah mengutus beberapa Rasul sebelum kamu dan Kami memberikan kepada mereka isteri-isteri dari keturunan ....." [QS Ar-Ra'd:38].

Saya juga teringat akan sebuah hadis Anas Bin Malik yang menceritakan tentang 3 orang datang ke rumah Rasulullah SAW ingin menanyakan tentang ibadah Nabi SAW. Ketika diberitahu, mereka pun meremeh-remehkan ibadah mereka dengan berkata; "Apalah kita ini dibandingkan dengan Rasulullah SAW. Baginda sudah pun diampuni dosanya, baik yang sudah berlalu mahupun yang akan datang," ujar mereka. "aku akan solat sepanjang malam terus menerus,"kata seorang di antara mereka. "kalau aku, aku akan berpuasa sepanjang tahun dan tidak akan berbuka ," ujar yang satunya lagi. "Dan aku akan menjauhi wanita dan tidak menikah," ujar yang satu lagi.
Kemudian datang Rasulullah SAW mengatakan, "kaliankah yang mengucapkan perkataan tadi? Ketahuilah, demi Allah, sesungghnya aku lah orang yang paling takut kepada Allah dan palng bertakwa kepadaNya di antara kalian. Akan tetapi aku berpuasa dan berbuka, solat dan tidur, dan aku pun menikahi wanita. Maka siapa saja yang tidak menyukai sunnahku, nescaya ia bukan dari golongan ku,"
[Muttafaq 'alaih].
Makanya, hadis ini, selain daripada membari pesan kepada kita supaya jangan berlebih-lebihan dalam beribadah, ia juga menekankan bahawa nikah itu adalah sunnah Rasulullah SAW yang perlu dijalani oleh setiap mereka yang mengakui sebagai pengikut Rasulullah SAW.

Menikah perlu disegerakan sekiranya seseorang itu tidak mampu atau khuatir dirinya jatuh ke lembah zina, dan sekiranya tidak mampu melaksanakannya, maka wajiblah ia berpuasa, berdasarkan satu hadis, "Wahai pemuda, barangsiapa di antara kalian telah memiliki kemampuan, maka menikahlah. Kerana ia lebih menundukkan pandangan dan lebih menjaga kemluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa kerana itu adalah benteng baginya" [Muttafaq'alaih].
Allah SWT juga berfirman dalam surah An-NUr ayat 32, "Dan kahwinkanlah orang2 bujang di kalangan kamu, dan orang2 yang soleh dari hamba2 kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas(rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi maha Mengetahui".Demikianlah beberapa dalil yang menunjukkan keutamaan bernikah,dan kekuasaan Allah yang menciptakan makhlukNya berupa lelaki dan wanita serta fitrah ingin saling menyayang dan disayang, memiliki dan dimiliki.
"Kaum lelaki adalah pemimpin agi kaum wanita, oleh kerana Allah SWT telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) ke atas sebahagian yang lain (wanita) dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. Sebab itu, maka wanita yang soleh ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara mereka". [QS An-Nisaa':34].
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri2 dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antara mu rasa kasih sayang,"[QS Ar-Ruum:21].

Saya yakin dan percaya bahawa ramai di antara kita sudah pun tahu kepentingan bernikah dan sememangnya ingin bernikah apatah lagi jika sudah menemui calon pilihan hati. Alangkah indahnya sekiranya keinginan anak-anak muda yang ingin menjaga kesucian dirinya ini turut dimengerti oleh ibu dan ayah, keluarga, dan orang-orang di sekelilingnya. Namun, mungkin kita tidak terfikir apa yang difikirkan oleh mereka..Sudahkah kita menunjukkan kematangan dalam mengendalikan kehidupan sehinggakan ibu dan bapa berasa tidak keberatan untuk melepaskan kita menjalani kehidupan berumahtangga bersama calon idaman, sudahkah kita bertanya pada diri kita, "Adakah aku sudah bersedia meniti alam rumahtangga, menjadi seorang suami kepada seorang wanita atau menjadi seorang isteri kepada seorang lelaki? Sudahlah kita belajar tentangnya? Maka, dalam tempoh dan kesempatan yang ada ini, ingin saya kongsikan dalam postings yang berikutnya tentang sifat rumahtangga Nabi yang wajar diteladani oleh para pengikutnya. Posting-posting ini tidaklah saya tujukan kepada sesiapa melainkan untuk diri saya juga, memandangkan umur saya pun dah nak masuk 22 tahun pada 26 Mac ini, jadi tidak salah seandainya kita mula belajar...

This entry was posted on 9:03 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment