SPECIAL OFFER di Bulan SYA'BAAN: JOM PUASA!!!  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Sebelumnya, saya memohon maaf atas keterlambatan meng'update' blog ini. Terima kasih atas perhatian & saranan teman2 + my twin yang begitu prihatin. Kadang2 saya rasakan perlu untuk saya berehat daripada menulis buat sementara waktu dan menggunakan senggang waktu yang ada untuk memperbaiki kelemahan diri. Dan apabila detik waktu terus berjalan, saya tersedar yang kita sudah hampir memasuki gerbang Sya'baan dan Ramadhan....................

Sya'baan adalah bulan sebelum Ramadhan. Saya cuma mahu mengambil peluang ini untuk mempromosikan "special offer" yang telah Allah SWT tawarkan buat kita pada bulan depan, tawaran hebat ini jauh lebih menarik dan terjamin daripada Mega Sale di gedung2 shopping Mall macam Pondok Indah Mall atau Mid Valley Mega Mall!! =)

PERTAMA.

Dari Aa'isha r.a berkata: "Rasulullah SAW berpuasa hingga kami berkata bahawa beliau tidak akan berbuka dan beliau berbuka hingga kami berkata bahawa beliau tidak akan/tidak pernah berpuasa, maka aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW menyempurnakan puasa sebulan selain bulan Ramadhan dan aku tidak melihat baginda puasa paling banyak seperti baginda berpuasa dalam bulan Sya'baan." [HR al- Bukhari dan Muslim].

Hadis ini menunjukkan bahawa Rasulullah SAW tidak pernah berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan kerana sememangnya setiap umat Islam diwajibkan berpuasa sebulan Ramadhan, manakala puasa sunat baginda paling banyak dilakukan dalam bulan Sya'baan.

KEDUA.

Dari Ummu Salamah r.a berkata,
“Saya tidak pernah melihat Nabi SAW berpuasa dua bulan berturut-turut kecuali pada Sya’ban dan Ramadhan.” [HR Abu Daud & At-Tirmidzi] disahihkan oleh al-albani.

Imam Ibnul Mubarak rahimahullah mengatakan bahawa tidak ada percanggahan antara hadis ke-2 ini dengan hadis Aa'isyah di atas tadi, bagi orang2 Arab, berpuasa banyak dalam sebulan itu dikatakan sebagai telah berpuasa penuh [1], manakala Syeikh Abdul 'Aziz bin Baaz , dalam fatwa beliau, berpendapat bahawa adakalanya dalam tahun2 tertentu Rasulullah SAW berpuasa penuh di bulan Sya'baan manakala dalam tahun2 yang lain pula ia hanya banyak berpuasa dalam bulan Sya'baan.
Hal ini menunjukkan bahawa kita disunnahkan untuk banyak berpuasa di bulan Sya'baan.

KETIGA

Daripada Usamah bin Zaid r.a berkata: Aku berkata kepada Rasulullah saw: "Wahai Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau berpuasa (sunat) di dalam bulan-bulan lain seperti engkau berpuasa di bulan Sya’ban". Lalu Rasulullah saw bersabda: "Bulan ini adalah bulan yang sering diabaikan oleh manusia iaitu bulan di antara Rejab dan Ramadhan, dan ia adalah bulan di mana segala amalan akan diangkat mengadap Tuhan semesta alam dan aku suka amalanku diangkat ketika aku berpuasa". [Hadis riwayat Ahmad, al-Nasaa‘i, disahihkan oleh Al-Albani di dalam Silsilah al-Sahihah].

Dari hadis ini dapat kita ambil dua hikmah kenapa Rasulullah SAW banyak berpuasa pada bulan Sya'baan:
1) bulan ini berada di antara bulan Rejab (bulan haram) dan Ramadhan, ramai manusia sibuk dengan kedua2 bulan ini sehingga terlupa akan bulan Sya'baan. Ada yang menyangka puasa Rejab lebih baik dari puasa di bulan Sya'baan, sedangkan pada hakikatnya menurut pendapat ulama', puasa di bulan Sya'ban adalah yang paling afdhal selepas puasa Ramadhan.

2) Baginda suka amalannya diangkat dalam keadaan berpuasa.

Selain daripada itu, puasa yang banyak di bulan Sya'baan juga merupakan satu latihan atau persiapan memperkukuhkan diri serta memberi semangat yang segar untuk kita menghadapi bulan Ramadhan.

PUASA NISFU SYA'BAN??

Timbul pertanyaan, adakah puasa Nisfu Sya'ban itu juga puasa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW?

Begitu banyak hadis2 tentang nisfu Sya'baan yang tersebar dan popular di kalangan masyarakat kita, kebanyakannya adalah hadis palsu dan mungkar. Malam nisfu Sya'ban sememang nya memiliki keutamaannya berdasarkan hadis sahih ini:-

Nabi SAW bersabda yang maksudnya:Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) [HR Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain, disahihkan oleh al-albany]

Namun, kita tidak disyariatkan untuk mengkhususkan ibadat2 tertentu pada malam/hari Nisfu Sya'ban mahupun meraikannya kerana hal itu tidak pernah mendapat petunjuk daripada Rasulullah SAW, cukuplah dengan bersandar pada hadis2 sahih yang menyeru kita meningkatkan ibadah puasa dalam bulan ini, tanpa perlu mengkhususkan hari tertentu dan beri'tiqad secara putus tentang kelebihan/fadhilat puasa Nisfu Sya'ban, kan Allah dah bagi peluang sebulan puasa tak kire la hari apa pun, janganlah sampai bid'ah ini melalaikan kita daripada melakukan sunnah yang telah diajar oleh Rasulullah SAW.

PERINGATAN: Lihat kalendar di bahagian widget blog saya. Hari ini dah menjelang 21 Julai 2009 bersamaan 28 Rejab 1430 H (4.45 pm) , lagi sehari atau 2 hari kita akan sampai ke bulan Sya'baan, ini adalah peluang bagi kita untuk meningkatkan ibadat sunnah (puasa) bagi menghampirkan diri kepadaNya, ayuh berpuasa, anak2 muda yang masih belum mampu bernikah, mereka yang mahu mengabdikan diri kepada Allah SWT dengan cara yang benar dan tidak melampau/berinovasi, dan sesiapa sahaja yang mahu mempersiapkan modal/bekal di akhirat kelak, saya menyeru diri saya dan keluarga, dengan motivasi daripada hadis2 sahih di atas untuk sama2 memperbanyak ibadah puasa dalam bulan depan, insyaAllah. Jangan lupakan Sya'baan.....

[1] rujuk Fathul Bari 4/214


This entry was posted on 5:31 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment