Tolong bagi Tajuk  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Bismillah.Assalamu'alaikum.

Rasa jari jemari ni gatal nak coretkan sesuatu di blog dentistsupermuslim. Saya harap blog ni bukanlah blog 'bakul sampah' yang tidak mempunyai manfaat yang jelas melainkan sampah, kalau sampah sekalipun, biarlah sampah yang boleh dikitar semula, berguna juga. Saya tadi baru sahaja melayari blog al-G****, melihat isu terbaru yang dipaparkannya, tidak berminat untuk mengulas, perbalahan bukanlah bidang saya, ilmu terlalu cetek. Bukan sahaja blog al-G**** yang saya rasa mual bila membaca/menatapnya, bahkan yang lebih parah, 'nausea' saya datang lagi tatkala menelusuri satu lagi blog, iaitu blog A** S*****. Sekali lagi, tidak berminat mengulas tentang sesuatu yang bukanlah menjadi kepakaran saya, tapi saya faham benar, dan saya tahu untuk membezakan antara kebatilan dan kebenaran, tanpa pedoman daripada Al-Quran dan As-Sunnah, kita mudah terpedaya dengan dusta dan nista.

Sebagai seorang yang gemar menulis, saya harus tetap mengingatkan diri saya sendiri, bahawa apa yang perlu memandu saya ketika jari jemari ini sedang rancak menari menaip button2 keyboard ini, ialah TAQWA. Penulisan saya adalah lambang pemikiran saya, penulisan saya adalah lambang personaliti saya, penulisan saya adalah lambang peribadi dan tingkatan ilmu saya, jika seorang teman mahu mengenal saya, kenallah saya melalui penulisan.

Pembaca, terkadang saya tidak sedar apa yang saya coretkan mungkin telah melukai hati seseorang, apa yang saya utarakan mungkin tidak semua mempersetujuinya, apa yang saya coretkan sememangnya terdedah kepada kritikan dan saranan. "Wahai penulis, apa yang engkau tulis atas lembaranmu, ia ditulis di sisi Tuhanmu! Maka ketika tanganmu mencatat di bumi, jiwamu hendaklah mendongak ke langit tinggi!!!"

Baru-baru ini saya telah dihubungi oleh seorang teman, meluahkan masalah yang dihadapinya. Masalah biasa orang dakwah. Saya memberi nasihat dan buah-buah fikiran tentang tindakan yang bagaimana seharusnya dia ambil. Bercakap memang senang..sebab saya tidak melalui apa yang dia lalui. Kalau setakat terkena tempias tu, ada la. Saya berfikir kembali, seorang diri, merenung dan menelusuri kes sahabat tersebut. Dengar macam kes biasa, tapi bila diselidiki puncanya, saya menemui jawapannya.

Puncanya hanya satu, 'mata pena', atau lebih tepat lagi penulisan. Hebatnya penulisan ni sehingga ketajamannya bisa menghiris seketul daging bernama hati. Walaupun hati yang terhiris itu bukanlah berada di pihak yang benar, tapi dia tetap manusia, yang dikurniakan perasaan kecewa, sedih, terhina, pilu, geram, marah. Sedangkan yang berada di pihak yang benar pula, seharusnya lebih berjaga-jaga dalam penulisan dan tuturkata, bukan mengampu tetapi mungkin dalam penulisan boleh digunakan teknik 'sindiran analogi' untuk menjelaskan suatu situasi yang sukar difahami secara mutlak.

Saya mengambil pengajaran daripadanya untuk lebih berhati-hati dalam penulisan, pembela kebenaran harus menggunakan 'approach' yang fleksibel. Walaubagaimanapun, saya tidaklah menghukum sahabat saya ini, kerana saya percaya, setiap insan ada kelemahan dan kekurangannya. Dalam pada masa yang sama, saya amat mengkagumi semangat dakwah, keberanian, dan kesungguhan beliau menongkah arus perjuangan menegakkan kebenaran, berseorangan tanpa teman, bukan sedikit pengorbanan, bukan sebentar masa yang harus dilalui, sekali ia masuk ke lapangan dakwah, ia harus terus mara tanpa melayani sikap manja dan malas, pantang berundur sebelum Islam dapat tertegak, sesudah badai demi badai dilalui, kita hanya akan tersenyum, kerana dapat melihat 'badai' itu rupa-rupanya hanya gerimis di tengahari, pastinya menjadi coretan terindah dalam perjalanan hidup bergelar sang dai'e. Hanya satu yang harus kita ingat, kita sebenarnya tidak bersendiri, Allah SWT sentiasa bersama hamba-hambaNya, dan seperkara lagi, ujian buat kita itu adalah sesuatu yang sesuai dengan kadar kemampuan kita. Maka terserlah lah di sini, insan jaguh yang paling kuat fisik, mental, dan rohaninya adalah: MUHAMMAD SAW, satu nama yang gah sejak berabad lamanya, tertulis dalam sejarah tapi masih 'hidup' di kalangan umat yang rindu dan cintakan sunnahnya.

Tahniah buat mereka yang terus berusaha menyambung risalah perjuangan baginda. Saya mengingatkan diri ini juga untuk terus membina kekuatan kerana 'badai' ini akan tiba tanpa kita duga, jangan kata badai, entahkan tsunami yang mungkin bisa melanda, tapi harapnya Allah SWT memudahkan urusan mereka yang ikhlas menegakkan kebenaran. WA.

This entry was posted on 7:41 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

Assalamualaikum..

Kebenaran tetap kebenaran meskipun pedih dan pahit untuk ditelan. Syukran Jazilan. Salam Ukhwah fillah..

Post a Comment