Wanita, Berjuanglah!!  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

"I'm not a girl, not yet a woman.." ~ tulisan buat wanita-wanita yang masih muda, remaja perempuan, pelajar seperti saya.

Beberapa perkara untuk kita renungi dan bermuhasabah..

# Wanita kerap meminta, tapi terlalu kurang memberi dan berbagi.

# Wanita selalu mengharap dan meminta untuk dibimbing tapi sebenarnya tak bersedia langsung untuk dididik atau dibimbing. Bila ditegur, merajuk. Sekali ditegur, salah yang sama tetap diulang.

# Wanita bilang sedia ditarbiah, tapi bila dimarahi atau ditegur sedikit sahaja, sudah mula mendengus dan lantang melawan. Pensyarah marah sikit pun dah nak merungut.

# Wanita sering mengharapkan perhatian, tapi tak pernah memberikan perhatian.

# Wanita sering mahu hatinya difahami, tetapi tidak pernah cuba untuk memahami.

# Wanita mudah tertipu, mudah percaya. Mudah terpengaruh dengan ajaran yang ber'semangat' tanpa meletakkan ilmu sebagai prioriti.

# Wanita sering emosi, jarang memuliakan akal dalam tindak tanduk. Marah dan ego tidak kena pada tempat, mengerikan.

# Wanita sering menurut keinginan dan tunduk pada hawa nafsu, menghabiskan wang ke arah perkara yang sia-sia, material duniawi dan kecantikan yang berlebih-lebihan. Bukan untuk buku dan kitab agama.

# Wanita tidak sanggup korbankan masa dan tenaga untuk dakwah, hanya beralasan mereka lemah serta tak mampu bersendiri, terlalu banyak beralasan!.

# Wanita, sering mendera pandangan lelaki. Keluar rumah dengan pakaian yang ketat mengikut tubuh badan macam sarung nangka, rambut mengerbang, dan skirt pendek. Make-up macam pelakon opera Cina.

# Wanita, suka bersangka-sangka. Hatinya penuh kekeliruan dan prasangka negatif, memandulkan keupayaannya untuk bersifat lebih matang dan terbuka.

# Wanita, bila diberi tanggungjawab dan amanah, sering merungut dan berbicara, sampai mati pun, kerja takkan pernah jalan.

# Wanita, suka fokus pada hiburan dan perkara yang sia-sia, di mana kau buang ilmu agama untuk memandumu dan amal sebagai pengisi waktu mudamu?

#Wanita, suka berbelanja untuk kepentingan diri, jarang sekali bersedekah atau memberikan infaq.

# Wanita, dan dot dot dot....

Beberapa kesilapan yang kerapkali ditemukan pada wanita muda yang masih bertenaga, masih bersemangat waja, masih produktif, masih mampu dan masih kuat~ yang perlu dibetulkan. Sebelum kita melangkah ke medan yang lebih memerlukan pengorbanan, kebijakan akal dan keseriusan di masa depan. Wanita, bangkit dan berjuanglah melawan kelemahanmu tanpa banyak alasan! Anda mampu mengubahnya~




This entry was posted on 4:31 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment