Proaktif lah !!  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Kita terlalu banyak berkomentar, kita terlalu sensitif dalam mengenal pasti masalah/kesalahan dan terus melontarkannya menurut suara hati! Dan noktahnya, kita hanya menopang dagu sambil menanti-nanti orang lain memberi penyelesaian/solusi kepada masalah tersebut. [AMARAN: Hati-hati dengan kebiasaan buruk menopang dagu, boleh menyebabkan mandibular dislocation!].


Begitu kah seharusnya kita?


Saudara saudari ku yang dikasihi,

Adakah terlalu sulit untuk bertindak proaktif? Memiki
rkan resolusi yang positif atau inisiatif yang membangun dalam usaha memecahkan masalah? Terlalu sukar kah untuk kita lepaskan rantai besi yang mengikat diri kita daripada bebas merdeka tanpa bergantung kepada orang lain dalam membuat keputusan dan menentukan hala tuju hidup sendiri/mencapai satu matlamat yang sama? Terlalu sukar kah bagi kita untuk menyusun strategi dan menumpukan perhatian terhadap usaha - usaha sendirian berhad?

Sekarang bukan lagi waktunya untuk kita disuap, hapuskan budaya spoon feeding yang diajarkan di bangku sekolah pada zaman dahulu :), cukuplah dahulu ibu kita melakukannya untuk kita ketika dulu kita tidak mampu berdiri sendiri.


Proaktif lah, lakukan inisiatif sendiri, bukannya menunggu orang lain melakukannya untuk kita atau tunggu disuruh baru nak buat!




This entry was posted on 11:20 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment