Hak Suami Atas Isteri 7 - Tidak Berpuasa Sunat ketika Suami Berada di Rumah  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Isteri boleh berpuasa sunat ketika suami di rumah hanya apabila diizinkan suaminya. Jadi, sebelum memutuskan untuk berpuasa sunat pada satu2 hari, perlulah bertanya dan meminta izin terlebih dahulu.

Rasulullah SAW bersabda, "Tidak halal bagi seorang isteri melakukan puasa (sunat) padahal suaminya sedang berada di rumah, kecuali dengan izinnya," [muttafaq 'alaih].
Hal ini bersesuaian dengan tugas seorang isteri untuk melayani suaminya dan menguruskan rumahtangga. Apa yang telah ditentukan Allah SWT itu mengandung hikmah tersendiri, kebaikan dan keburukan yang terselindung di sebaliknya kadang-kadang tak tejangkau oleh akal fikiran kita yang terbatas ini. Allah SWT telah menjadikan Islam ini dan hukum-hakamnya sesuai dengan fitrah insan, tidak perlu dilebihkan mahupun dikurangkan sebab hanya Dia yang Maha Mengetahui dan Dia sahaja yang layak menentukan semua ini untuk kita para hambaNya.
Seorang anak, harus meminta izin daripada orang tuanya terlebih dahulu sebelum keluar berjihad, begitu juga seorang isteri perlu meminta izin daripada suaminya terlebih dahulu untuk melakukan sesuatu meskipun kadang2 perbuatan itu adalah sesuatu yang baik.
Rasulullah SAW tidak menyukai umatnya berlebih-lebihan dalam beribadah sehingga menyanggahi fitrah kita sebagai manusia, walaupun kita mengaku diri kita "kuat".
Maka hujah sesetengah manusia yang menyatakan "Benda yang kita buat ni benda baik...takkanla benda baik pun tak boleh nak buat walaupun Nabi tak tunjuk, AQ dan AS tak bagitau.." memang tak valid.
Terdapat satu lagi contoh hukum Allah yang sibuk dicanangkan sekarang ini, iaitu isu musawah/kesamaan hak antara lelaki dan perempuan yang dianjurkan oleh SIS (Sisters in Islam) di Malaysia. Sungguhpun isu2 yang dibangkitkan itu secara rambangnya, (dengan pengaruh pola fikiran Barat), menampakkan bahawa Islam berlaku tidak adil terhadap wanita, namun apabila benar-benar ditelusuri dari sudut Islam yang sebenar, rupa-rupanya hukum Allah tersebut mengandung banyak hikmah yang terselindung yang tidak perlu lah saya menghuraikan satu persatu di sini (boleh klik sini untuk huraian salah satu isu). Cuma, nasihat saya yang kerdil ini, tuntutlah ilmu yang sahih dan buat lah amalan berdasarkan ilmu yang sahih itu, akan aman dunia ini...tak timbul lagi persoalan seperti "Poligami Menindas Hak Wanita" dan lain2...
*P/S: Sorry, terbabas dari tema sebenar.
WA.

This entry was posted on 12:52 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment