Hak Suami Atas Isteri 10 - Mendidik Anak-Anak Dengan Baik  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Termasuk hak suami kepada isteri adalah mendidik anak-anak dengan baik dan penuh kesabaran serta tidak memarahi mereka di hadapan suami. Tidak boleh mendoakan keburukan bagi mereka dan janganlah mencela anak-anak dengan celaan.

Mendoakan keburukan dan mencela anak itu bukan sahaja akan menyakitkan hati anaknya, malah akan menyakiti suaminya. Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia, kecuali isterinya dari Khuril 'Iin berkata, "Jangan kau sakiti dia, atau Allah akan membinasakan mu. Dia hanya sementara sahaja bersamamu dan hampir saja ia mennggalkanmu menuju kami." [HR At Tirmidzi].
Mendidik anak sudah tentu satu tanggungjawab yang sangat besar dan menguji kesabaran yang terlalu tinggi, terkadang seorang ibu memang tidak bisa menahan marah dengan kenakalan anak-anaknya dan bermacam ragam serta rengekan anak-anak. Namun kemarahan tersebut perlulah dikawal supaya tidak melmpaui batas sehingga menyakitkan, dan para suami juga haruslah membantu meringankan beban isteri yang fikirannya selalu tertumpu kepada anak-anak. Sekurang-kurangnya, apabila dibantu suami dan sering dinasihatkan, si isteri akan secara tidak langsung berasa tenang dan dapat mengawal kemarahannya. Tidak dinafikan, ibu lah yang lebih memainkan peranan untuk dekat untuk mendidik anak-anak dengan baik, selain daripada diperlukan kelembutan kasih sayang dan belaian seorang ibu, perancangan didikan yang rapi juga diperlukan bersama suami, tentukanlah hala tuju pendidikan anak-anak, dan seorang isteri perlulah tugas dan amanah nya dengan baik sebagaimana yang diharapkan suaminya sebagai ketua keluarga.

This entry was posted on 2:21 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

Mendidik anak janganlah sampai orangtua melakukan kesalahan,karena itu akan berakibat pada kepribadian anak.terutama bentuk pola asuh kita sebagai orangtua.Pola asuh yang salah bisa saja dapat membuat anak menjadi jiwa yang kerdil dan pesimis.oelh karena itu penting agar orangtua untuk belajar dan memperbaiki gaya didik mereka

--------------------------------------
bagaimana cara mendidik anak agar sukses dan bahagia di anekapilihan.com

Post a Comment