Hak Suami Atas Isteri 13 - Menyimpan Rahsia Peribadi dan Rumahtangganya  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Isteri tidak boleh sesekali menyatakan rahsia peribadi dia dan suaminya serta rumahtangga nya kepada orang ramai.

Dan di antara rahsia besar yang seringkali dipandang enteng oleh isteri ialah masalah berkaitan dengan ranjang dan adengan suami isteri yang dilakukan di situ.
Nabi Muhammad SAW mengancam keras perbuatan itu:

Diriwayatkan dari Asma' Binti Yazid...Waktu itu ia beserta para pria dan wanita lainnya sedang duduk di sekitar Rasulullah SAW. Baginda bersabda, "Barangkali ada seorang lelaki di antara kalian yang menceritakan apa yang diperbuatnya bersama isterinya. Dan barangkali ada juga wanita yang menceritakan apa yang diperbuatnya bersama suaminya?". Semua orang terdiam.
Asma' lantas berkata "Benar, demi Allah, wahai Rasulullah.. Para wanita itu menceritakannya dan para pria pun menceritakannya." Beliau pun berpesan, "Jangan kalian lakukan hal itu. Sebab, perbuatan itu layaknya setan lelaki yang bertemu dengan setan perempuan di tengah jalan kemudian menyetubuhinya sedangkan orang-orang melihat mereka berdua," sahih[Aadaabuz Zifaaf no.72].

This entry was posted on 1:15 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment