Jemaah Tableegh dan Kitab FA.  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Kita kena akui JT ni banyak buat benda yang bagus. cuma beberapa aspek yang perlu diperbaiki. kita jangan ikut aliran yang apabila nampak satu aspek salah, terus hentam semua.
antara aspek yang perlu dijaga ialah ketelitian kajian hadith dalam buku2 JT yang mereka gunakan. JT di tanah arab guna Riyadussolihin yang lebih baik daripada buku Maulana Zakaria iaitu Fadhail a'mal. ini antara aspek yang perlu diperbaiki oleh JT di Malaysia. mungkin dah dibaiki, wallahu a'lam. kita tak tahu perkembangan terkini.
satu lg aspek ialah perlunya memilih waktu dan cara sesuai utk kita ajak orang kepada Islam. saya pernah didatangi sahabat dari JT utk cerita soal agama ketika saya nak keluar rumah utk beli barang dapur. dia macam nak ajak saya masuk balik pulak utk bincang. ini tak tepat. setiap orang ada urusan masing2.
tapi tak semua JT macam tu. walau apa pun, kita harap ada wakil JT yang akan sampaikan beberapa teguran ini. JT penting utk dakwah. mereka boleh buat apa yang orang lain tak boleh buat. -Us.Adlan.

Ari Ariffin:
saya jugak setuju dengan ustaz alitantawi.jangan la hentam secara keseluruhan.JT berfungsi mengimbangi masyarakat masa kini dalam aspek da'awah.berapa ramai yang buat da'awah macam JT buat?tapi macam dikatakan sebelum ini.ada beberapa kelamahan yang perlu dibaiki.especially dalam aspect knowledge.yang jadi masalah sekarang ni apabila ahli JT bertindak membantaskan ilmu kepada bayan dan kitab fadhail amal.itu masalah terbesar.bila mereka duk ambil 'ilmu' yang diorang dapat ketika bayan sahaja,ni memang susah.kadang2 yang bagi bayan tu pun tak jelas dengan apa yang dia duk sampaikan.pastu yang duk dengar,pergi da'awah orang dengan yang tu.mulalah celaru.pastu fadhail amal pulak.memang susah nak tengok diorang tukar kitab.walaupun karkun2 tanah hijaz pakai riyadus sholihin,diorang susah nak tertarik kat kitab tu.masih lagi tetap dengan fadhail amal.bagi saya-prseonally-tak guna fadhail amal bukanlah bermaksud kita tidak mengiktiraf keilmuan maulana zakariyya sebagai muhaddith.tapi sepatutnya karkun patut memilih apa yang lebih baik.peri-pentingnya methodology da'awah juga patut ditekankan.kadang orang duk makan kita da'awah,sakit hati jugak dia.nak da'awah pun perlu nilai beberapa aspek.kalu orang tu dah naik benci kat kita,macam mana mereka nak terima da'awah tu?balik kepada aspek knowledge pulak,ni nasihat saya kepada karkun; kalu kita berda'awah tanpa ilmu ni,sama la macam kita tipu orang.kita duk bagitahu orang hadith maudhu',cerita2 yang bercampur baur semua,maka samalah kita tipu mereka.dan macam mana da'awah ni nak berkesan?tentu sekali susah nak berkesan.nak berda'awah tak perlu la ilmu yang banyak.sikit pun cukup.tapi kita perlukan ilmu yang SHAHIH!

'aldo':

I do agree with the opinion above regarding knowledge.The karkun lack knowledge and they like to spread strange stories. Sometimes I am amazed how naive they are. My experience with the JT goes way back in the seventies.I respected them as they only want their brothers to perform jamaah prayers in the masjid..I always sit in their majlees bayan and I notice that most of them are new and lack religious knowledge.Their main reference is The Fada il a'mal by Maulana Zakariya and his likes.There are quite a number of weak and even false hadeeth in the book.They like to share stories of walis that we sometimes couldnt accept its authenticity.We hope some muzakarah with them will do much good.Tell them about the sunnah and why it is important to stick to the Sunnah.

My elder brother is a karkun once and he had been to India and Pakistan.But when he had the chance to go to Mecca, he left the JT after learning about The Sunnah there.This is an example to us on how knowledge can help change someone .I hope our asatizah can join their majlees bayan and share the Sunnah with them gracefully.

Forgot to mention that SS Mufti Perlis had a good experienced about the tabligh when he went to India and Nizamuddin(the markaz of the tabligh)for his PHD trip.Just find the cassette from dakwahniaga...he should have it.

syahrezan:
Dalam khuruj ada iktikaf, majlis ilmu yang simple2, ziarah rumah org islam, bercakap tentang kebesaran ALlah dan peringatan akhirat, penerapan kecintaan kepada agama, penerapan penyeimbangan dunia-akhirat (dunia 50%, akhirat 50%), pengasingan diri yang sangat efektif daripada maksiat2 yang kita tak sedar (terlalu banyak lagha, menonton maksiat di TV, melihat aurat wanita di jalanan, banyak memikirkan hal dunia : setiap maksiat menimbulkan satu titik hitam di hati bukan?). Yang paling besar, khuruj ini mengajar kita berkorban untuk agama, dengan mengorbankan perkara paling bernilai = diri dan masa kita, yang mana manfaat paling besar adalah di atas individu itu sendiri (niat mesti ikhlas dan untuk cari redha ALlah)

Keluar tabligh juga membawa kita bergaul dengan individu2 yang soleh, atau at least cuba jadi soleh, banyak bicara pasal agama, mengajar adab2 ziarah, mesyuarat dan keutamaannya, adab tidur, ajar taatkan amir, dan ada suasana ibadah, yang sedikit sebanyak akan pengaruh kita buat ibadah juga. Individu dalam jemaah ini terdeiri dari SEMUA golongan lapisan dan umur (kecuali kes2 tertentu yang dikhuatiri menimbulkan masalah atau fitnah kepada jemaah). Semua org digalakkan bercakap pasal agama, kalau yang baru2 tu banyak petik dpd FA berkisar pada 6 perkara). Amir dan karkun senior biasanya monitor dan menegur karkun2 mentah ni. Perenggan ini dan perenggan sebelumnya adalah anjuran Pimpinan tabligh secara 'official', Insya ALlah. Disiplin2 dan kaifiat2 ini diatur supaya jemaah lebih mudah untuk dimanage (SOP), apatah lagi susah nak ada org alim dalam satu2 marhalah.

Dalam jemaah tabligh pun ada cerita2 wali, pengaruh2 tarekat, ghulu, bayan2 yang diselangi dengan hadis2 daif/pasu dan kisah wali yang tak diketahui sumbernya, pakaian dan penampilan yang kotor, kegagalan untuk memahami priority sunnah, kejahilan, kegagalan untuk membawa diri mempelajari sunnah, ketiadaan manhaj hadis dalam pengambilan ilmu. Ada juga yang tersilap objektif usaha, yang mana dalam kepalanya hanyalah keluar tabligh sahaja yang nak dikira, padahal matlamat nak cari redha ALlah, dan keluar itu adalah caranya, di antara banyak cara. Setakat pengalaman saya yg cetek ni, dalam perenggan ini semua kelemahan2 individu atau mungkin amir marhalah, yang mana kalau diteliti mana2 jemaah islam mesti ada kelemahan2 ini. Oleh kerana jemaah tabligh rajin buka mulut bagi bayan maka nampaklah kelemahan2 ini pada diri2 mereka, ditambah dengan nasi tambah daripada imam2 hebat dan dikagumi umat. Kecacatan ini tidak pula nampak bagi jemaah2 yang tidak mempunyai SOP menyuruh ahlinya selalu bercakap tentang agama. Pimpinan juga menggariskan supaya tidak disentuh masalah fiqh, kerana dikhuatiri masalah khilafiyah fiqh akan mengganggu usaha membawa FIKIR atas IMAN dan AMAL (mission statement). Dalam FA ada cerita2 wali dan kesufian. Pengarang ada menyebut kisah org2 soleh adalah petikan sejarah, dan tarah lebih rendah daripada hadith.
(saya secara peribadi akan skip cerita wali bila baca FA). Pengarang juga sebut memilih pendapat yang membolehkan diguna hadis daif ringan untuk hadis2 fadhilat. Pengarang pun ada ulas sedikit sebanyak hadis daif, atau pertikaian hadis dalam kita FA.

Banyak kritikan2 yang menyentuh permasalahan akidah, kesufian yang saya tak pernah nampak di bawa dalam jemaah. Masalah kuburan dan syirik di nidzamuddeen, saya hanya bersangka baik dengan pimpinan, dan saya tak ada jawapan untuk itu. Mungkin abg2 senior boleh bagi penjelasan.

Usaha dakwah ini sangat besar, dan perlukan satu disiplin dan SOP untuk memudahkan RAMAI org menyertainya. Bukan seperti ibadat2 infiradi lain spt zikir, solat sunat, puasa dsbgnya yang masing2 boleh buat secara individu. Kalau nak harap dakwah individu berapa kerat sangatlah yang tergamak. Bila org tak datang surau solah jemaah dan ke kuliah, ajk masjid dan frequent2 di masjid akan komplen manusia dah tak ingat surau, tapi apa action plan? Org tak akan datang masjid kalau iman lemah. Org tak akan cari iman kalau tak ada fikir. Iman mesti diusahakan. Usaha membabitkan pengorbanan, masa, tenaga dan wang. Nak korban mesti ada motivasi. Kita cuba tolong mereka dapat motivasi, dengan cuba beri fikir.

Adakah kerja dakwah ini ada satu kaifiat khusus yang boleh kita ikut? Yang boleh di apply untuk masyarakat umum dan bukan terhad pada ustat2? Kalau tak ada, lapang dada lah dengan disiplin jemaah ini. tegur2 lah kesalahan karkun2 ini.

Semoga ALlah lindungi dan bagi petunjuk pada kita semua.

P/S: Fuh, ini belum lagi menjawab persoalan Wahhabi daripada adikku Guest. Malas betul nak ulas/sentuh isu Wahhabi ni. Untuk diskusi dan pertanyaan lanjut tentang JT dan kitab FA, sila klik di sini.

This entry was posted on 8:39 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment