Menjawab Persoalan: Cara Nyatakan Hasrat  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Bismillah..Assalamu'alaikum wbkth.

Berkesinambungan daripada artikel "Lelaki Ideal" yang ditulis pada entri blog dentistsupermuslim sebelum ini, saya diajukan beberapa pertanyaan oleh sahabat-sahabat kaum Adam. Bagusla, ada usaha. Salah satu persoalan yang belum saya jawab ialah...

"Saya ada terbaca satu artikel ni tp tak ingat source dari mana tapi dia habaq: kalau kita betul-betul menghayati sirah Rasulullah SAW , bukan lelaki yangg pi cari/ masuk minang perempuan tapi perempuan tu yang pi masuk meminang dan berjmupa parent si lelaki.. contohnya, Siti Khadijah.
Dan ada lagi beberapa kisah sahabat saya tak ingat, sila comment or bagi pendapat pasal tu boleh tak?Sebab saya tertarik dengan artikel yang saya baca tu sebab ada kaitan dengan saya..
huk3 "saya a bit malu nak aproach2 ngan pompuan nie", so saya rase macam benda ni satu benda yang bagus, hurm sebabnya saya ada baca lagi, usaha kita mencari jodoh yang sebenarnya adalah usaha kite menjadi orang yang soleh and solehah bukan siang malam pi cari pasangan..hehehe.. then, of course you have to doaa,a kalau nak pi cari pasangan tu boleh....in the correct manner kot"- a friend of mine.

First and foremost, saya perlu mengingatkan pembaca yang saya bukanlah doktor cinta, doktor jodoh, tapi saya bakal doktor gigi (amiin..) dan kalau boleh nak elak tulis pasal hal-hal yang saya tak ada pengalaman dengannya. Sebenarnya, persoalan sebegini mungkin lebih pantas dijawab oleh Ustaz Hasrizal (misalnya). Walaubagaimanapun, sebagai kawan, saya perlu consider juga persoalan2 yang diutarakan oleh sahabat-sahabat di sekeliling saya dalam proses mendidik diri dan sahabat-sahabat saya. Apa yang saya tahu, saya akan kongsikan, melalui pembacaan saya, dalam mencari jawapan, saya agak menitikberatkan fakta dan sumber yang sahih. Jadi, saya akan komen sedikit tentang pertanyaan sahabat saya ini secara adil. Harap mereka2 yang berilmu (terutama yang ada dalam blog list saya ni) dapat membantu.

Yang kedua, saya terpaksa copy paste soalan sahabat saya ini, yang ditanya melalui YM, dengan sedikit edit, supaya maksud sebenar soalan tidak tersasar untuk difahami, dengan namanya dirahsiakan. Jadi saya harap ini tidak menjadi masalah buat beliau.

Terlebih dahulu, biarlah saya memberikan komentar secara personal. Sirah memang penting untuk mempelajari jatuh bangunnya Islam, sebagai wadah inspirasi kejayaan untuk umat Islam pada masa kini yang makin mundur, sebagai pengajaran buat kita semua supaya tidak berulang lagi kesilapan yang lalu, walaubagaimanapun, sirah nabawiyah yang sering kita dengar dan pelajari sejak turun temurun di sekolah, harus dinilai dengan sumber dan fakta yang jelas lagi sahih, berapa orang pernah bertanya, "sejauh manakah authenticity sejarah Islam yang saya belajar sekarang?"..Kalau dalam bidang Sains dan Teknologi kita amat menekankan fakta-fakta dan hujah dalam menegakkan teori, kenapa tidak dalam bidang agama? Kenapa perlu double standard? Maka, bila wujud sikap double standard di kalangan umat Islam, timbullah pelbagai kisah sejarah yang mengandungi pembohongan fakta, tidak tulen, tokok tambah, dan terjadi juga kisah-kisah Israilliyat yang kadang-kadang tak logik dek akal. To make it short, saya tekankan sebarang dakwaan ke atas sejarah Islam haruslah ditelusuri dengan sumber/fakta yang sahih dan jelas, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah, Islam bukanlah agama khayalan/jelmaan.rekacipta, tapi Islam yang syumul ini turunnya daripada Allah SWT, dibawa oleh Rasululluah SAW dan generasi yang seterusnya. Lanjut baca: Keperluan Mengenal Sejarah Islam. Sama hal nya ke atas dakwaan artikel yang sahabat saya baca ni, tentang ketika di zaman Rasulullah SAW, sebenarnya, perempuan yang masuk meminang lelaki lebih dominan daripada lelaki yang masuk meminang perempuan? Apakah kenyataan ini benar??Apakah wujud dalil2 dalam Al-Quran dan As-Sunnahyang menyokong dakwaan ini? Sebentar lagi akan saya kupas.

Seterusnya, sebagai seorang lelaki, lebih-lebih lagi lelaki ideal, perlulah lebih berani dalam menyatakan atau meluahkan perasaan. Saya tidak mahu komen terlalu mendalam tentang hal ini, yang namanya lelaki mesti kena berani, sebab secara fitrah pun mereka dah 'power' sehingga diberi kelebihan untuk memimpin umat manusia, jadi kenapa harus rasa segan?? Mungkin belum ada kekuatan. Binalah kekuatan sebab kekuatan bukanlah sesuatu yang perlu ditunggu, bukan selalu ianya datang, kekuatan harus dibina sendiri. Seperti yang saya katakan sebelum ini, anda mampu mengubahnya. Lain halnya dengan wanita, wanita ni dianugerahkan sifat malu yang tinggi, mungkin juga dalam suasana atau persekitaran sekarang ni lebih ramai lelaki yang pemalu dibandingkan dengan perempuan yang daring(positive)?

Dan yang terakhir, sedikit komentar daripada saya, tentang cara nak cari jodoh, perlu berusaha jadi baik je ke tanpa berusaha mencari?? Kalau macam tu macammana kita nak jumpa teman hidup yang sesuai, bagai menunggu durian runtuh. Mungkin, persoalannya yang sesuai di sini, "Apakah antara bentuk-bentuk usaha yang boleh dilakukan untuk mencari jodoh?" Seriously, saya sendiri agak malu untuk menyentuh hal ini, tapi saya akan kongsikan apa yang saya baca, kalau anda lihat pada booklist saya, ada je buku2 yang boleh menjawab persoalan sahabat saya ni.

Saya rasa entri ini biarlah saya dahulukan dengan my personal opinion, selebihnya akan saya huraikan dalam entry yang selanjutnya, al-maklumlah, baru habis mid-sem test.
Nantikan.

Farhani Binti Md Azizan,
zealous_jovial_87@yahoo.com
Jakarta, Indonesia.


This entry was posted on 11:12 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment