Tatkala Ujian Melanda, Ibadah Dirasakan Lebih Manis  

Posted by: Farhana & Farhani Azizan in

Berehat sebentar utk teruskan perjuangan satu masa nanti, melihat pada sejarah ulama salaf....mereka sentiasa 'berehat sebentar' disebabkan ujian dan cabaran waktu rehat tu kelihatan seperti 'kosong' tapi sebenarnya ia adalah 'rehat' daripada Allah SWT utk kumpulkan kekuatan kumpulkan ilmu, kumpulkan iman...ibarat orang yg dilarang bercakap...dia membaca, satu masa nanti dia akan diminta bercakap...maka apa yang dibaca itulah yang akan dituturkan tapi jgn biarkan waktu mcm ni kosong. wujudkan suasana ilmiah dalam kehidupan peribadi masing2 banyakkan ibadah sunnah yg kita tak sempat selama ni banyakkan munajat pada Allah SWT ...sebab hati yang bersedih lebih mudah menghayati ibadah...

"Hati yang bersedih lebih mudah menghayati ibadah"...Demikianlah nasihat seorang pendakwah senior kepada aku sebagai anak muda/pelajar yang baru memulakan langkah dalam arena ini. Bukan lah saya terlalu obses dengan dakwah ini, saya sedar yang diri ini mempunyai satu prioriti besar dalam hidup, untuk berbakti kepada masyarakat dalam pemeliharaan kesihatan oral, memandangkan jumlah doktor gigi di negara saya sangat sedikit bilangan dan nisbahnya kepada jumlah pesakit. Pendirian saya, saya menolak kedua-dua fahaman liberal dan sekular, apatah lagi konvensional dalam beragama.
Namun, rupa-rupanya jalan dakwah itu tidak mudah. Adakah aku layak untuk semua ini? Mereka melihat aku tersenyum, namun di balik senyuman itu, tak siapa dapat menterjemahkan kegusaran yang bermain dalam kepala dan hati ini. Apalah yang mahu diceritakan lagi, jiwa aku memang jiwa yang bersemangat mahu menegakkan kebenaran, jiwa aku memang jiwa pengorbanan. Tapi..ilmu aku, semangat aku, pengorbanan aku, iman dan amal aku, tidak seperti mereka di generasi awal, sangat sedikit, dan jujur aku katakan, aku sebenarnya sangat lemah. Diri ini berbisik sekali lagi, mampukah aku??

Kebelakangan ini aku banyak bersendiri, interaksi aku lebih banyak dengan dunia luar. Entah kenapa, nak senyum pun rasa tak mampu. Biasalah, emosi seorang wanita (betul ke dah wanita??). Maafkan aku para sahabatku. Carilah aku bila kamu perlu, aku sentiasa di sini bersedia menjadi tempat untuk meluahkan perasaan. Itulah aku, suka mendengar rintihan dan keluhan mereka yang memerlukan, menjadi teman tatkala mereka kecewa. Dan kesedihan aku..kekecewaan aku..biarlah Allah SWT sahaja tempat aku luahkan, tiada siapa yang memahami melainkan Dia, mungkin kegirangan suara ibu ketika aku berbual di dalam telefon dengannya dapat menyuluh jiwa membakar semangat sedikit sebanyak. Aku masih ingat kali terakhir menghubungi ibu, aku bergurau senda dengannya. Aku cuba menzahirkan kondisi hidup yang sangat sempurna dan gembira di sini, kononnya aku seorang anak yang fokusnya hanyalah dunia buku dan ilmu. Namun jauh di sudut hatiku, hanya Allah yang tahu. Ibu, maafkan aku. Sebab itu aku sering menagih doa ibu. Doa itu, memberi kekuatan kepada perjuangan yang aku inginkan.
Benar, saat ujian hebat menimpa, ibadah itu dirasakan sangat manis, ujian itulah yang mendekatkan jiwa hamba dengan penciptanya, mungkin itu menjadi teguran buat diri kerana sering lengah, lupa dan lalai, alhamdulillah. Kekadang, terasa asyik hidup dengan dugaan. Tanpa dugaan itu, tak mungkin manusia mengenal Allah SWT, tak mungkin iman dapat bertambah, dan dugaan itu sudah tentunya berkadaran dengan tahap keimanan seseorang. Dan bila kita diuji, barulah kita tahu siapa teman, siapa musuh. Cita-cita hidup ini bukanlah terbatas kepada duniawi, bahkan hidup selepasnya, di akhirat sana. Tangisan ini bukanlah tangisan seorang gadis yang putus pacaran, tapi tangisan ini adalah tangisan seorang gadis yang sedang berjuang, dan perjuangan ini nilainya tak sampai pun 1 Rupiah Indonesia, apalah yang nak diherankan sangat. Justeru, yang menjadi pembakar semangat sekarang ini adalah para isteri Nabi, para sahabiah,dan tak lupa juga, wanita-wanita Islam di Palestin, Iraq..Diri ini terasa malu dengan kelemahan yang ada. Ingat, jangan lepaskan peluang ini untuk berdoa.

This entry was posted on 10:07 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment